Ziggo verhoogt maandelijkse rekening ongevraagd vanwege films en series

(Archieffoto)
(Archieffoto)
DEN HAAG - Een aantal abonnees van Ziggo moet vanaf 1 januari twee euro per maand meer gaan betalen, omdat ze ongevraagd allerlei extra films en series erbij krijgen. Hiervan zijn de eerste drie maanden wel gratis. Dat blijkt uit een e-mail die het kabelbedrijf aan abonnees heeft gestuurd. De extra kosten hebben te maken met het verdwijnen van de zender HBO en de fusie tussen Ziggo en UPC.
Na de fusie van beide bedrijven wil Ziggo de zenderpakketten voor alle abonnees gelijktrekken. Tegelijkertijd stopt de zender HBO met uitzenden in Nederland. Een aantal films en series van die zender wil Ziggo wel beschikbaar houden, maar sommige abonnees krijgen die daardoor nu -  ongevraagd - tegen extra kosten in hun pakket.
Het gaat om abonnees met een zogeheten pluspakket, met daarin extra zenders, genaamd TV Royaal. Alleen de huidige extra zenders kijken, zonder de twee euro extra te betalen voor HBO, is niet mogelijk. 'Mensen kunnen natuurlijk wel opzeggen', zegt woordvoerder Erik van Doeselaar van Ziggo tegen Omroep West. Maar wie het nieuwe pakket - genaamd Ziggo Movies en Series XL - niet wil afnemen, raakt zijn 55 extra zenders ook kwijt. Of moet dus noodgedwongen twee euro per maand extra betalen.

Waarom extra kosten?

Was het niet handiger geweest alles zo te laten, en alleen de mensen die de films en series van HBO willen kijken twee euro per maand extra te berekenen? 'Dat had gekund, maar er zijn nu heel veel verschillende pakketten met verschillende tarieven', zegt Van Doeslaar. Het bedrijf wil daar nu juist van af. 'We proberen het nu allemaal gelijk te trekken tussen Ziggo en klanten van het voormalige UPC.'
Hij wijst erop dat mensen die nu een abonnement op HBO hadden, daarvoor 14,95 per maand betaalden. 'Die mensen gaan dus veel minder betalen. Dat sommige andere mensen nu twee euro per maand meer moeten gaan betalen is natuurlijk wel vervelend.' De films en series van HBO zijn straks trouwens niet voor iedereen te zien: Alleen mensen met een ontvanger die geschikt is voor interactieve televisie kunnen de films en series vanaf 1 januari nog bekijken.

Ziggo: Aantal reacties valt mee

Hoeveel abonnees door de ongevraagde extra kosten voor het nieuwe zenderpakket zijn getroffen, kon Ziggo dinsdag niet zeggen. Volgens het bedrijf valt het aantal reacties mee. 'En we zijn al vanaf 2 november bezig om dit te communiceren', zegt woordvoerder Van Doeselaar.
Bij de Consumentenbond is nog maar één klacht binnengekomen over de prijsverhoging, vertelt woordvoerster Babs van der Staak. 'Dat kan zijn omdat mensen het nog niet weten, of omdat ze misschien juist wel blij zijn met die extra films en series', zegt ze.

Consumentenbond: Weinig te kiezen

De bond maakt zich wel bezorgd over de grote macht van de twee grote aanbieders KPN en Ziggo. 'Zeker nu Ziggo ook nog samengaat met Vodafone. Er blijft voor consumenten heel weinig keuze over, er zijn weinig andere aanbieders', zegt Van der Staak.
Volgens haar hebben bedrijven daardoor alles in handen om de prijzen nog verder te verhogen. 'Ze gaan elkaar sowieso meer concurreren op content. De ene heeft voetbal, de ander Formule I. Dus als consument heb je weinig te kiezen. Wat ons betreft moet de kabel zo snel mogelijk worden opengesteld, zodat er ook andere aanbieders komen.'