Instellingen

Schilderij gehalveerd? Museum Bredius geeft tekst en uitleg

Reconstructie van De allegorie op het leven van een man van Hendrik Aerts
Reconstructie van De allegorie op het leven van een man van Hendrik Aerts © Musuem Bredius

DEN HAAG - Waarom zou je een schilderij in tweeën snijden? Wie is dan eigenaar? En kan je het eigenlijk wel maken? Die vragen staan centraal bij de tentoonstelling Linking Pieces die vanaf 3 december in Museum Bredius in Den Haag is te zien.

Door de eeuwen heen zijn schilderijen van elkaar gescheiden: ze werden gesplitst in twee of meerdere delen. Belangrijk voorbeeld van zo'n schilderij is De allegorie op het leven van een man van de schilder Hendrik Aerts. Voor het eerst in ruim honderd jaar zijn beide delen van het doek uit 1602 weer samen te zien. De aankoop van het ontbrekende deel was de aanleiding voor de tentoonstelling.

Het linkerdeel kwam in 1931 in het bezit van kunstverzamelaar en -kenner Abraham Bredius. Het toen onbekende rechterdeel bevond zich al honderd jaar in de privécollectie van een Zweedse familie. Na een tip van een internationale kunstkenner is de Vriendenstichting van Museum Bredius er onlangs in geslaagd dat deel te kopen.

Linking Pieces

De twee werken naast elkaar laten nu weer de gehele afbeelding zien die Aerts schilderde. De Vlaamse schilder, van wie slechts enkele doeken bekend zijn, maakte voornamelijk schilderijen van gefantaseerde en fantastische paleizen en kerken, waarin hij veel allegorische elementen verwerkte.

Met de tentoonstelling Linkin Pieces is Museum Bredius het eerste museum in Nederland dat aan een breed publiek inzicht geeft in de redenen waarom en de wijze waarop schilderijen in het verleden in stukken zijn verdeeld en door toeval of jarenlange research weer bijeenkomen.

De tentoonstelling Linking Pieces is van 3 december 2016 tot en met 5 maart 2017 te zien in Museum Bredius in Den Haag.