Museumnacht Delft 'groot succes dankzij nieuwe aanpak'

DELFT - De Museumnacht Delft die was 'een groot succes'. Het festival, dat dit jaar in een ander jasje werd gegoten, verwelkomde maar liefst 3000 bezoekers, aldus de organisatie.
Op eerdere edities waren er maar liefst 40 locaties te bezoeken. Dit jaar zijn dat er voor het eerst maar 20.

Dat was volgens mede-organisator Rene Jacobs een doordachte keuze: 'We merkten de afgelopen jaren dat het publiek verwaterde, omdat er zoveel keus was en omdat niet alle locaties even dicht bij elkaar lagen. Dat hebben we vanaf dit jaar veranderd. Alles vond nu plaats in het oude centrum van Delft. Dat werkte.'

De 20 locaties zijn dit jaar voor het eerst compleet door de organisatie van de Museumnacht geprogrammeerd. Daarvoor beriep de organisatie zich op vijf pijlers: Kunst, theater, muziek, lezingen en feest.

Vermaken

'Het was de bedoeling om de bezoeker te vermaken. We wilden niet te gelijkmatig één van die aspecten belichten. Dus hebben we bijvoorbeeld in het Vermeer Centrum een 'Ongevraagd Advieslijn' geinstalleerd. Dat was een grote telefoon waar je een vraag kon stellen, en waar een cabaretière dan allemaal ongevraagde gekke antwoorden gaf. Dat contrast met de meesterwerken van Vermeer werkt.'

Vijf pijlers



Het programmeren middels de vijf pijlers is een nieuw concept binnen de organisatie van de Museumnacht. 'Dat is geen financiële keus geweest. We hebben gewoon hetzelfde budget als voorgaande jaren. We hebben alleen meer geprogrammeerd op minder locaties. En aan mooie locaties geen gebrek!', aldus een tevreden Jacobs. Voor de Museumnacht van volgend jaar is de datum nog even geheim.
Meer over dit onderwerp:
MUSEUMNACHT DELFT KUNST CULTUUR MUZIEK
Deel dit artikel: