HTM wint reizigersprijs voor online opzoeken van gevonden voorwerpen

Tram HTM (archiefbeeld)
Tram HTM (archiefbeeld)
DEN HAAG - De HTM heeft de Blije Reizigersprijs 2016 gewonnen. Het Haagse openbaar vervoersbedrijf krijgt de prijs voor de manier waarop ze via de website verloren spullen snel terugbezorgen bij de eigenaar. De HTM werkt als eerste openbaar vervoerbedrijf in Nederland met dit systeem.
Op de website van de HTM staat sinds een half jaar een overzicht van voorwerpen die in tram of bus zijn gevonden, inclusief foto's. Eigenaren van de verloren goederen kunnen via een reageerknop aangeven dat het voorwerp van hen is.
De HTM vraagt om zaken als foto's, serienummers, specifieke beschadigingen en waar en wanneer het voorwerp uit het oog is verloren. Het terugbezorgen gaat per post en is gratis. Wel moet vier euro aan administratiekosten worden betaald.

Pak Staatsloten en kunstbeen

Jaarlijks vindt de HTM gemiddeld zesduizend voorwerpen. Vaak zijn dat tassen, brillen en knuffels van kinderen. Maar er zijn ook bijzondere vondsten als een fiets, een pak Staatsloten en zelfs een kunstbeen dat iemand in het openbaar vervoer is vergeten.
'Het snel terugbezorgen van verloren voorwerpen van onze reizigers heeft een hoge prioriteit. Met deze werkwijze verdrievoudigen we voor de reiziger de kans op het terugkrijgen van zijn verloren voorwerp', aldus algemeen directeur Jaap Bieman.

Blije Reizigersprijs

Elk jaar reikt Railforum, een kennisnetwerk op het gebied van openbaar vervoer, de Blije Reizigersprijs uit. Dat is een landelijke verkiezing voor de beste verbetering in het openbaar vervoer ter verhoging van het reisplezier.