Rijswijk past 'lanceerplatform' voor fietsers na een week alweer aan

RIJSWIJK - Ruim een week heeft ie er gelegen. Een nieuwe verkeersdrempel op een fietspad langs de Laan van Oversteen in Rijswijk. Maar na klachten van fietsers en bromfietsers, die bijna letterlijk werden gelanceerd, is de drempel dinsdag alweer aangepast. Wat bleek? Het ding was door een fout twee keer zo steil als de richtlijnen voorschrijven.
Kleine stukjes van de Laan van Oversteen en de Laan van Vredenoord zijn onlangs opnieuw ingericht. Daarbij verdween een bushalte en werd er een nieuwe fietsstrook aangelegd. Ook kwam er midden op het fietspad een enorme verkeersdrempel.


De reden daarvoor was dat er enkele botsingen waren geweest op de kruising van beide wegen. Een ‘onafhankelijk verkeersveiligheidsauditor’ deed vervolgens onderzoeken. Hij concludeerde onder meer dat fietsers en brommers te snel op de kruising afreden.

Veel vaart

Dit kwam weer omdat ze op dat stukje van de weg naar beneden rijden en dus veel vaart krijgen. Gevolg, aldus de gemeente Rijswijk: ‘Automobilisten schatten de snelheid van fietsers verkeerd in, wat tot linke situaties leidde met diverse bijna-ongelukken, maar ook met een paar aanrijdingen.’
Op basis van het onafhankelijke onderzoek werd het kruispunt aangepakt. En verscheen dus ook de zogenaamde ‘omgekeerde drempel’ om fietsers te dwingen iets zachter te gaan rijden. ‘Zodat alle verkeersdeelnemers de tijd hebben om op elkaar te kunnen anticiperen.’

Klachten

Direct daarna kwamen er klachten binnen bij de gemeente Rijswijk. Daarop werd een bord neergezet. Maar de gevaarlijk situatie bleef. Tot dinsdag. Want nieuw onderzoek leerde dat de drempel niet aan de eisen voldeed voor het ‘wegontwerp binnen de bebouwde kom’. De helling was veel te steil.

Een drempel mag volgens die regels een hoogteverschil hebben van maximaal 10 centimeter binnen 2,40 meter. In het geval van de Laan van Oversteen was echter sprake van een hoogteverschil van 12 centimeter over een afstand van 1,20 meter. Dat betekent dat de hobbel meer dan twee keer zo steil was als voorgeschreven.
Wie moet opdraaien voor de kosten van het hellingprobleem is nog niet bekend.