Wethouder over staking: 'HTM levert zelf die rijtijden aan, dus zij zijn aan zet'

Wethouder Tom de Bruijn van Financiën
Wethouder Tom de Bruijn
DEN HAAG - De HTM levert zelf de gegevens over de rijtijden aan, dus het bedrijf is ook zelf aan zet om met de stakers in overleg te gaan. Dat zegt de Haagse wethouder van Verkeer en Vervoer Tom de Bruijn (D66) desgevraagd tegen Omroep West. Hij baalt van het spontane werkoverleg, wat er toe leidt dat er donderdag tussen 10.00 en 14.00 uur bij de HTM geen bussen rijden, en waarschijnlijk ook minder trams.
Het personeel is boos over de te krappe rijtijden en besloot daarom donderdag een deel van de dag
, voor overleg. Ze gaan met een grote groep boze buschauffeurs en trambestuurders naar het Centraal Station in Den Haag, waar de directie van de HTM gevestigd is.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is de opdrachtgever voor het openbaar vervoer. De Haagse wethouder De Bruijn heeft daarbij een flinke vinger in de pap. Hij maakt zich zorgen over de werkonderbreking van vandaag.

Overlast voor reiziger

'Het is natuurlijk een kwestie tussen werkgever en werknemer, maar ik maak mij wel zorgen dat de reiziger hier heel veel last van heeft. Met name in de spits is dit soort dingen niet wenselijk', laat hij via zijn woordvoerder weten. De Bruijn benadrukt te hopen dat de partijen zo snel mogelijk tot een vergelijk komen.
Toch lijkt hij ook een rol in dit proces te hebben, omdat de HTM van de Metropoolregio een boete krijgt als de bussen en trams niet op tijd rijden. 'De boetes zijn op basis van de prestaties die de HTM levert. Het is niet ongebruikelijk dat je de andere partij ook aan een contract houdt, wanneer je afspraken maakt', zegt De Bruijn.

Bal ligt bij HTM

Volgens De Bruijn levert de HTM de tijden aan die 'haalbaar' zijn en gebeurt dat in overleg met verkeersdeskundigen van de Metropoolregio. Maar volgens de buschauffeurs en trambestuurders is het allemaal te krap, waardoor zij niet meer aan hun pauzes toekomen en de werkdruk toeneemt.
'Dan moet je echt bij de HTM zijn. Die heeft een vervoersplan ingediend en dat moet gewoon worden nageleefd. De HTM is dus aan zet om in overleg te gaan', aldus De Bruijn.

HTM: Druk bezig met oplossing


Een woordvoerder van de HTM zegt dat het bedrijf druk bezig is met het zoeken naar een oplossing. 'Dat doen we in samenspraak met de medezeggenschap en de vakbonden, we werken er hard aan'.
Zien de HTM zelf ook dat die rijtijden de krap zijn? 'Daar is discussie over, dat wordt ingebracht aan de overlegtafel. Met het voeren van die discussie gaan we door. We horen de bezwaren, daar zijn we ons goed van bewust, maar we proberen daar op een goede manier uit te komen.'

Geen nieuwe discussie

Toch speelt deze discussie al jaren. De HTM-woordvoerder: 'Het is iets wat steeds terugkomt op de agenda. Dat is ook logisch, want de nieuwe CAO komt eraan. De huidige loopt eind van dit jaar af, dus dat is een belangrijke factor.'
Verder komt er een nieuwe busconcessie aan. En er komen nieuwe verkiezingen van de ondernemingsraad aan, zegt de HTM woordvoerder. 'Als je dat bij elkaar zet en je ziet wat er nu gebeurt, dan is dat wel helder.'