Instellingen

Last-minute sinterklaascadeautjes online of in de winkel kopen?

Spuistraat Den Haag

DEN HAAG - Het was donderdag druk tijdens de koopavond in de Haagse binnenstad. De laatste sinterklaasinkopen moeten voor maandag binnen zijn en dat veroorzaakte hier en daar cadeautjesstress. Op welke manier de cadeautjes in de zak belanden, verschilt. Maar er wordt meer dan ooit online gekocht.

Dit jaar is er voor het eerst meer dan een miljard euro uitgegeven aan online sinterklaasinkopen, zo blijkt uit een onderzoek van belangenvereniging Thuiswinkel.org en PostNL. De omzet is vergeleken met 2015 met 35 procent gestegen.

De bezoekers van de koopavond in Den Haag zien juist de charme in van het naar de winkel gaan om cadeautjes te kopen. Zo vindt een bezoekster dat het online shoppen de gewone winkels om zeep helpt. 'Als je naar buiten kijkt, wil je toch gewoon een leefbare stad hebben?’, stelt ze.

Inspiratie

Angelique Werner van Marketing Haagse Binnenstad zet zich in om ondanks de stijging in online inkopen, toch meer mensen de stad in te krijgen. ‘Online winkelen is heel erg praktisch, maar je raakt er niet geïnspireerd door. In een winkel kun je dingen voelen en krijg je advies. Dat is altijd beter.’

Een andere bezoekster ziet ook de meerwaarde. ‘Het leuke aan Sinterklaas en Kerst is juist dat je naar buiten kan en al de winkels zelf in kan. Ik heb helemaal niks online gekocht.’
Bekijk het hele item hieronder.