5 tips van opruimcoach Rineke om goede voornemens vol te houden

DEN HAAG - Goede voornemens maken we elk jaar weer. Vaak tegen beter in. Hoe houd je de voornemens vol? Onze opruimcoach Rineke Zandvoort weet raad. Zij heeft briljante tips in huis om het dit jaar dan echt vol te houden. Doe er je voordeel mee.
1. Beperk je tot één goed voornemen
Wilskracht kun je als mens opbrengen voor slechts één moeilijke opgave tegelijkertijd, blijkt uit recent onderzoek. Dus een lijstje met drie voornemens is gedoemd te mislukken.

2. Vang je goede voornemen in positieve termen
Een positief geformuleerd voornemen zoals ‘alleen fruit of noten als tussendoortjes eten’ heeft veel meer kans van slagen dan het voornemen ‘niet meer te snoepen’. Onze hersenen kunnen namelijk het woord ‘niet’ niet begrijpen.

3. Schrijf je goede voornemen op en bazuin het rond
Wetenschappers weten het al decennialang: goede voornemens volhouden gaat stukken beter als je ze opschrijft of aan de grote klok hangt.

4. Maak een noodplan
gedrag is zo ongesleten dat je daar al snel in vervalt. Bedenk daarom van te voren wat je gaat doen op moeilijke momenten.

5. Kies voor de ‘gelofte voor één dag’ aanpak
Neem je elke ochtend bij het opstaan voor om voor slechts één dag… gezond te eten, meer te bewegen of bij het boodschappen doen op de kleintjes te letten. Voordeel van deze aanpak is niet alleen dat je veel bewuster met je goede voornemen bezig bent, maar vooral ook dat je steeds een klein, haalbaar stapje in de goede richting zet.

We gaan er de komende week goed over nadenken welk voornemen we in 2017 gaan volhouden. Dank Rineke!