Haagse Stadspartij ergert zich aan Den Haag Marketing

DEN HAAG - De Haagse Stadspartij stoort zich aan Den Haag Marketing. De directeur van de organisatie, Marco Esser, zou zich teveel bezighouden met politiek en met de publieke opinie. Volgens Peter Bos 'mengt Den Haag Marketing zich in allerlei politiek gevoelige kwesties'. Voorbeelden hiervan zouden onder meer uitspraken van Esser zijn over Legoland en de Kijkduinse strandhuisjes.
Bos wil dat de raad voortaan 'beter en transparanter geïnformeerd wordt' over de prestaties van Den Haag Marketing. De gemeente heeft volgens hem 'doorslaggevende zeggenschap op het beleid en de doelstellingen van de stichting,' omdat er alleen al in 2016 ruim vier miljoen euro aan de stichting betaald werd.

Ondanks de investeringen van de gemeente is de jaarrekening van Den Haag Marketing 'niet of niet volledig openbaar'. De stichting van directeur Esser legt ook geen verantwoording aan de gemeente af over het gevoerde beleid. Bos noemt die stand van zaken 'opmerkelijk'.

Pogingen de publieke opinie te beïnvloeden

Volgens Bos zijn uitspraken van Esser over onder meer de komst van Legoland en de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport 'overduidelijk gedaan om pogingen de publieke opinie en politieke besluitvorming te beïnvloeden.' De Haagse Stadspartij vindt dat onwenselijk en eist nu opheldering van de raad.

Daarom heeft het raadslid van de Stadspartij raadsvragen gesteld. Het is niet bekend wanneer die worden beantwoord. Esser wil tegenover Omroep West alleen kwijt dat hij 'aanneemt dat het college mans genoeg is om deze vragen juist te beantwoorden, en dat raadslid Bos warm voorstander is van de publieke opinie.'
Deel dit artikel: