Haagse brandweerlieden volgen training bij Tesla in Amerika

DEN HAAG - Brandweerlieden van de Veiligheidsregio Haaglanden hebben een training gevolgd bij de Tesla fabriek in Amerika om hun kennis over deze elektrische auto bij te spijkeren. Met de verzamelde informatie wordt met alle korpsen in Nederland gedeeld.
Een week lang leerden de hulpverleners alles over de Tesla, die in de toekomst steeds vaker op de Nederlandse wegen te zien zal zijn. Samen met de Amerikaanse brandweer mochten ze tijdens een training een Tesla model S met een marktwaarde van 80.000 euro openknippen.
In Nederland is er volgens brandweerman Peter van Moorsel nog te weinig bekend over de Tesla. Na een dodelijk ongeval in Baarn vorig jaar duurde het enige tijd voordat brandweerlieden de auto konden openen om het lichaam te bergen, omdat er angst was om geëlektrocuteerd te worden. Er moesten experts van Tesla worden geraadpleegd om een oplossing te vinden.
'Veilig'
'Die wagen is heel veilig, je kan er eigenlijk vanuit gaan dat de elektrische systemen automatisch uitschakelen na een crash', zegt Van Moorsel, die al een aantal jaar contact heeft met Tesla. 'Maar als je die kennis niet hebt, kun je dat moeilijk inschatten.'
Naast geavanceerde systemen, heeft de Tesla ook een ander soort batterij dan een gewone auto. Het gaat om de zogenoemde lithium-ion-batterij. Van Moorsel en zijn team brachten daarom ook een bezoek aan de fabrikant van deze accu. Volgens Van Moorsel gaan de ontwikkelingen in de technologie razendsnel. 'Deze batterijen hebben nu al een hoog voltage. Straks kunnen ze zelfs tot 800 volt opslaan. We wilden meer weten over de samenstelling van de batterij. Wat doet 'ie bijvoorbeeld als hij beschadigd is? Of in de brand vliegt?'
Haagse handleiding gaat internationaal
De handleiding die Van Moorsel samen met het team heeft geschreven voor zijn medewerkers wordt straks niet alleen in Nederland gebruikt. De tekst wordt vertaald in vijftien verschillende talen voor korpsen in andere landen.