De jury van de jaarlijkse 'Namespotting Naam van het Jaar-verkiezing' verkoos Eau Eau Den Haag boven biefstukrestaurant 'So de Jus', zeilmakerij 'Bootkapje', massagesalon 'Hou je Thai' en ijscowagen 'Pablo’s IJscobar'. 'De naam moet onderscheidend zijn, opvallend ook. Dan onthoud je hem', aldus initiatiefnemer en merknamenspecialist Hans Prummel woensdagochtend in het radioprogramma Evers Staat Op (Radio 538).
Het gaat volgens Prummel niet om geinige woordgrappen of lollige woordspelingen. 'Hij moet niet te flauw worden, niet te slecht.' Een slim gevonden merknaam vertelt op een originele wijze iets over het aanbod, is onderscheidend, kent meerdere lagen en bevat eventueel ook nog een kwinkslag, aldus de jruy.
Kwaliteit
Eau Eau Den Haag voldoet volgens de jury aan al deze criteria. 'De merknaam maakt meteen vrolijk door de verwijzing naar het lied van Harrie Jekkers. Het gaat over gewoon kraanwater, maar de naam straalt kwaliteit uit', staat in het juryrapport. 'De chique Franse spelling contrasteert leuk met plat Haags en plat water. De fles is ontworpen en uitgebracht door Haagse Hapjes – ook goed gevonden -, een creatief cateringbedrijf.'
De uitslag:
1. Waterflessenmaker Eau Eau Den Haag
2. Biefstukrestaurant So de Jus
3. Zeilmakerij Bootkapje
4. Massagesalon Hou je Thai
5. IJscowagen Pablo’s IJscobar