Nieuw onderzoek Mauritshuis naar 'Meisje met de Parel' van Vermeer

Het meisje met de parel van Johannes Vermeer.
Het meisje met de parel van Johannes Vermeer. © Rob Vlastuin
DEN HAAG - Het Mauritshuis in Den Haag begint volgende maand een diepgaand onderzoek naar het 'Meisje met de Parel' van Johannes Vermeer. Het Mauritshuis hoopt meer te weten te komen over de manier waarop Vermeer het Meisje met de parel schilderde en de materialen die hij gebruikte. Het onderzoek wordt uitgevoerd voor de ogen van het publiek in de Gouden Zaal van het Mauritshuis.
Het onderzoek begint maandag 26 februari en duurt twee weken. Het beroemdste schilderij van het museum - dat dateert van 1665 - is voor het laatst onderzocht in 1994, tijdens de toenmalige restauratie. Het Mauritshuis wijst erop dat de onderzoekstechnieken de afgelopen 25 jaar enorm zijn ontwikkeld.
Om het onderzoek aan het 'Meisje met de Parel' zichtbaar te maken voor bezoekers wordt in het museum een speciaal uit glas opgetrokken atelier gebouwd. Tot en met zondag 11 maart wordt het schilderij daar intensief onderzocht. In dezelfde ruimte is een speciaal ingerichte multi-media presentatie waarin Mauritshuis-restaurator en onderzoeksleider Abbie Vandivere door middel van video en blogposts toelichting geeft op wat zich binnen het glazen paviljoen afspeelt.

'Veel vragen nog onbeantwoord'

Volgens het Mauritshuis zijn nog veel vragen rond het 'Meisje met de Parel' onbeantwoord. Onder meer hoe Vermeer dit iconische kunstwerk schilderde en welke materialen hij hiervoor geberuikte. Met het project 'Het meisje in de schijnwerper' hoopt het museum dichter bij de antwoorden te komen. 'Met de nieuwste technieken wordt opnieuw gekeken naar aspecten zoals het doek, de penseelvoering, pigmenten en andere materialen die hij gebruikte voor dit wereldberoemde schilderij.'
In 2014 kwam sterrenkundige Vincent Icke er per toeval achter dat het Meisje met de Parel helemaal geen parel droeg. Dat ontdekte hij tijdens een rondleiding in het Mauritshuis, vertelde hij destijds aan Omroep West.
'Ineens zag ik het: Dit kan geen parel zijn'