Vanaf 2025 elke 5 minuten een trein tussen Den Haag en Rotterdam

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) aan het werk op een trein
Personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) aan het werk op een trein © ANP
REGIO - Tussen Den Haag en Rotterdam moet vanaf 2025 elke vijf minuten een trein rijden. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) trekt hier ruim 300 miljoen euro voor uit.
De bedoeling is dat straks tussen beide steden acht intercity’s en zes sprinters per uur in elke richting gaan tijden. Dat is nodig, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, om het groeiend aantal reiziger te kunnen vervoeren.
Staatssecretaris Van Veldhoven (D66) wijst er in een verklaring op dat in de Randstand de bevolking het komend jaar met een half miljoen mensen groeit. ‘Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten’.

Metro-achtige verbinding

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Dat is mogelijk omdat de spoortunnel in Delft nu af is. Volgens het departement ontstaat door het grote aantal treinen straks ‘een haast metro-achtige verbinding’. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.
De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het ‘Programma Hoogfrequent Spoorvervoer’ waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden.