Tunnelboor komt weer boven de grond

DEN HAAG - Na zes maanden is de tunnelboormachine van de Rotterdamsebaan maandag weer boven de grond gekomen. De eerste tunnelbuis is daarmee klaar.
De boormachine, de Catharina-Amalia, ging in januari de grond in bij knooppunt Ypenburg en kwam maandag weer boven de grond op bedrijventerrein de Binckhorst, 1640 meter verderop. Naar verwachting is de tunnel zelf vandaag of morgen klaar. Dan wordt de boormachine gedemonteerd en in delen weer teruggebracht naar de Vlietzone. Daar wordt zij in elkaar gezet, grondig geïnspecteerd om vervolgens de tweede tunnelbuis te gaan graven.  
De tunnel moet knooppunt Ypenburg verbinden met de Binckhorst, niet ver van station Den Haag Centraal. De gemeente noemt de Rotterdamsebaan van groot belang, onder meer omdat de tweede ontsluitngsweg van Den Haag de A12 (de Utrechtsebaan) moet gaan ontlasten.

Complex bouwproject

De tunnel is onder de Vliet en woningen door gegaan. 'Ik vind het echt imposant. Dit is een bouwproject dat complex is, ingewikkeld in elkaar zit en laat zien wat voor enorme dingen we met elkaar voor elkaar kunnen krijgen', zegt een trotse wethouder Boudewijn Revis (VVD).
De tunnel lekt niet, er zijn geen verzakkingen en de boor is precies boven de grond gekomen waar dat was gepland. Toch is dat geen groot reden voor feest. Want de boor is eigenlijk pas op de helft en we moeten niet te vroeg juichen, voegt projectdirecteur Paul Janssen daaraan toe. 'Ik heb wel eens de vergelijking gemaakt met een gezin waar een tweeling komt, als de eerste baby eruit is, trek je ook nog niet de champagnekurken gelijk los.'

Catharina-Amalia

De boormachine heeft de naam Catharina-Amalia gekregen, naar de prinses. Ze is 80 meter lang en 11 meter breed. Op het diepste punt zat ze 29 meter onder de grond.
De verwachting is dat de tweede tunnelbuis in januari volgend jaar is geboord. Dat wil nog niet zeggen dat er dan direct auto's doorheen kunnen. Janssen: 'We zijn dan nog lang niet klaar. Dan heb je twee buizen, maar daarna moeten er nog dwarsverbindingen worden gemaakt, er moet een vloer in komen en ook nog veel tunneltechniek.' Toch belooft hij een ding: 'Op 1 juli 2020 is de Rotterdamsebaan klaar.'