Nieuw topstuk in Museum Volkenkunde trekt op eerste dag veel publiek

LEIDEN - Het zeldzame kamerscherm van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga heeft de eerste dag dat het te zien was in het Museum Volkenkunde veel publiek getrokken. Voordat het langdurig gerestaureerd wordt, is het eerst twee weken op zaal te zien in Leiden. Onder de bezoekers ook opvallend veel Japanners die speciaal kwamen kijken.
Het kamerscherm is het nieuwste topstuk in de verzameling van het Museum Volkenkunde. Het bijna vijf meter brede en bijna twee meter hoge kunstwerk is uniek voor Kawahara Keiga. Voor zover nu bekend is het het enige kamerscherm van zijn hand.
Het werk bleef lang onopgemerkt. Voor de eigenaren was het duidelijk dat het ging om een schildering van de baai van het Japanse Nagasaki en het Nederlandse eilandje Deshima. Maar tijdens de meer dan een eeuw dat de familie het in bezit had, taste die in het duister over de herkomst. Een kenner loste het mysterie op en nu is het Museum Volkenkunde de trotse eigenaar.

Nederlandse eiland Deshima

Conservator Daan Kok is ervan overtuigd dat de schildering in opdracht van een Nederlander is gemaakt. Wie dat is, durven ze nog niet te zeggen, maar ze hebben wel een vermoeden. Kok: 'Centrale middelpunt is namelijk het kunstmatige eilandje Deshima, waar de Nederlanders woonden en handel dreven. Nederland was van de 17e tot in de 19e eeuw het enige Westerse land dat contact mocht hebben met Japan.'
Het kamerscherm is daarom ook een sleutelstuk in de Japanse collectie van het Museum Volkenkunde. Kok: 'Het bindt onze hele collectie samen. We kunnen bijna onze hele Japanse collectie eraan relateren.'

Restauratie duurt twee jaar

Komende twee weken is het dus nog te zien, daarna wordt het gerestaureerd. En dat is hard nodig, want dat gaat zo’n twee jaar duren: 'Wat gebruikelijk is voor de Japanse traditie is om de schilderingen van het kamerscherm af te halen en dan opnieuw te monteren. In dit geval moeten ook de panelen helemaal opnieuw gemonteerd worden. Dat is een buitengewoon tijdrovende klus.'