Vandaag valt besluit: welke bedrijven dingen mee naar busconcessie rond Den Haag?

Een reiziger wacht op de bus bij het busstation op Leiden Centraal
Een reiziger wacht op de bus bij het busstation op Leiden Centraal © Omroep West
REGIO - Drie bedrijven zijn in de race voor de felbegeerde concessie voor het busvervoer in een grote kring rond Den Haag. Naast het bekende Connexxion zijn dat de nog vrij onbekende spelers Keolis en EBS. Woensdagmiddag om 15.00 uur maakt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag bekend welk bedrijf de concessie van 2019 tot 2030 krijgt.
Het gaat om het streekvervoer in de ov-regio Haaglanden Streek. Dat gebied omvat de gemeenten Westland, Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer en Wassenaar. De stadsbussen in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg van HTMbuzz vallen hier dus niet onder.  
Nu voert Connexxion in dit gebied het busvervoer uit. Maar sinds de marktwerking in het openbaar vervoer laten overheden om de zoveel jaar bedrijven opnieuw bieden. Bedoeling is dat het bedrijf wint dat de beste service tegen de laagste kosten kan bieden.

Franse en Israëlische speler

Wie zijn de bieders? Keolis is een groot Frans ov-bedrijf met een omzet van bijna 2 miljard euro. Het bedrijf is wereldwijd actief met treinen en bussen. In Nederland is Keolis een nog vrij onbekende speler op de markt. Het rijdt onder de naam Syntus met regionale treinen en bussen in Overijssel en Gelderland en Almere.
EBS is een dochtermaatschappij van het Israëlische busbedrijf Egged. Het rijdt al sinds 2012 met bussen in een deel van Noord-Holland. Aanvankelijk komt het bedrijf er in problemen door een rekenfout bij de aanbesteding. Er moet geschrapt worden in de dienstregeling. Maar het bedrijf herpakt zich en schermt met het cijfer 8 dat het krijgt in reizigersonderzoek. Eind vorig jaar wint EBS de concessie voor het busverkeer op het Zuidhollandse eiland Voorne-Putten van grote broer Connexxion. EBS biedt beter vervoer aan en vult dat aan met de belofte voor deelfietsen en Tuktuk's.

Connexxion biedt ook mee

Bieder Connexxion kennen we al in Zuid-Holland. Het bedrijf verzorgt sinds 2016 het busvervoer in de regio Haaglanden-Streek. Als Connexxion vandaag verliest, is dat niet voor het eerst in onze regio. In 2012 raakt het bedrijf het streekvervoer in de regio Leiden-Alphen-Gouda kwijt aan concurrent Arriva, die er met bussen mag rijden tot 2022.