'Hoe gaat het nu verder met ons?'; chauffeurs benieuwd naar busvervoer onder EBS

REGIO - De chauffeurs en vakbond FNV Vervoer zijn benieuwd hoe het nieuwe busvervoer onder EBS gaat lopen. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag maakte woensdag bekend dat EBS vanaf 2019 de bussen rond Den Haag gaat rijden.

'De vraag die nu op de werkvloer leeft is: hoe gaat het nu verder met ons?', zegt een chauffeur via FNV Vervoer omdat hij niet zelf met zijn naam in de pers wil. 'We weten dat Connexxion (de huidige vervoersmaatschappij, red.) heel scherp heeft aanbesteed. En dat EBS daar kennelijk nog onder heeft geboden. We zijn dus benieuwd hoe het gaat lopen.'

FNV Vervoer is zelf een stuk kritischer: 'De marktwerking is doorgeslagen en gaat ten koste van de chauffeurs. EBS is wel gehouden aan de cao voor het streekvervoer, maar het is mogelijk dat EBS gaat schaven aan de oude rijtijden. Het zou zo kunnen zijn dat EBS de chauffeurs laat doorbuffelen voordat ze een pauze kunnen nemen. Dat zou een uitholling kunnen betekenen van de arbeidsvoorwaarden', aldus woordvoerder Ron Sinnige.

Om de tafel

De chauffeurs kunnen nu even niets bespreken met hun nieuwe werkgever EBS, die vanaf 25 augustus 2019 aan het roer staat. De komende zes weken geldt als bezwaarperiode, pas daarna gaan de partijen met elkaar om de tafel. Het jaar dat daarna volgt is volgens de chaufffeurs een betrekkelijk korte periode om op één lijn te komen met EBS. Ervan uitgaande dat EBS onder de bestaande cao-afspraken de arbeidsinvulling toch wat zal gaan aanpassen.

EBS – dat ook al actief is in Noord-Holland – gaat het streekvervoer per augustus 2018 regelen in Westland, Delft en Zoetermeer. Het gaat om het streekvervoer in de ov-regio Haaglanden Streek. De stadsbussen in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg van HTMbuzz vallen hier niet onder.

Streekvervoer ov-regio Haaglanden

Sinds de marktwerking in het openbaar vervoer laten overheden om de zoveel jaar bedrijven opnieuw bieden. Bedoeling is dat het bedrijf wint dat de beste service tegen de laagste kosten kan bieden. Voor het streekvervoer in de ov-regio Haaglanden Streek waren drie bedrijven in de race, Connexxion, EBS en het Franse Keolis.

Het is niet de eerste keer dat Connexxion een concessie verliest in onze regio. In 2012 raakt het bedrijf het streekvervoer in de regio Leiden-Alphen-Gouda kwijt aan concurrent Arriva, die er met bussen mag rijden tot 2022.

LEES OOK: Veel boosheid over veranderingen bus 23: 'Dit is uiterst betreurenswaardig'

Meer over dit onderwerp:
STREEKVERVOER BUS CONNEXXION EBS FNV
Deel dit artikel: