Plan voor meer treinen tussen Leiden en Utrecht blijkt 175 miljoen meer te kosten

Station Alphen aan den Rijn
Station Alphen aan den Rijn © John van der Tol
REGIO - Het plan om in de toekomst vier treinen per uur te laten rijden van Leiden naar Alphen aan den Rijn en Utrecht staat op losse schroeven. Het is veel duurder dan was gedacht: 175 miljoen euro extra. De reden is de slappe bodem.
Het is de bedoeling dat in de toekomst in beide richtingen twee intercity's en twee stoptreinen per uur gaan rijden tussen Leiden en Utrecht. Nu rijden er twee treinen per uur. Die heten intercity's, maar ze stoppen op bijna alle stations. Toekomstige 'echte' intercity's zouden sneller rijden, maar dat lijkt niet te kunnen.
Mediapartner Studio Alphen meldt dat de ondergrond te instabiel is om intercity's op te laten rijden. Dat concludeert ProRail. De spoorwegbeheerder heeft de afgelopen maanden, nadat vorig jaar november werd besloten dat er extra treinen tussen Leiden en Utrecht gaan rijden, onderzoek gedaan naar de grond onder de rails. Sowieso moet er dubbelspoor worden aangelegd bij Bodegraven zodat treinen elkaar kunnen passeren. Dat gaat, zoals begroot, 65 tot 85 miljoen euro kosten.

Alternatieven

Komend najaar gaat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) een herzien besluit nemen. Wat vaststaat is dat de kosten omlaag moeten, zonder dat de veiligheid in het geding komt. Eén van de te onderzoeken alternatieven is het laten rijden van vier stoptreinen tussen Leiden en Utrecht in plaats van twee stoptreinen en twee intercity's.