'Het is twee over twaalf voor de tramrails op de Scheveningseweg'

DEN HAAG - Er is geen plan B voor het kappen van 130 bomen langs de Scheveningseweg. Dat stelden de juridische vertegenwoordigers van de gemeente Den Haag donderdag in de Haagse rechtbank. De Bomenstichting wil de voorgenomen kap tegenhouden en spande een kort geding aan tegen de gemeente die een kapvergunning heeft verleend. Volgens de stichting is er juist wel een alternatieve oplossing waarbij meer bomen behouden blijven.
De bomen langs de Scheveningseweg moeten verdwijnen vanwege de vervanging van de rails van tramlijn 1. De sporen zijn verzakt en daar moet wat aan gedaan worden. Iedereen is het erover eens dat de rails nodig aan vervanging toe zijn en ook dat hiervoor bomen moeten wijken. Maar welke methode de meeste bomen spaart, is onderdeel van discussie.
Voormalig wethouder Tom de Bruijn stelde een denktank in met daarin vertegenwoordigers van de gemeente, de HTM, bewoners en natuurorganisaties waaronder de Bomenstichting. De denktank kreeg onder andere de opdracht mee, om te bekijken hoe de rails vervangen kunnen worden met behoud van zo veel mogelijk bomen. De denktank raakte verdeeld en daarom besloot de wethouder het advies van de meerderheid van de denktank over te nemen. Dat betekent dat de tramrails in een betonnen bak terechtkomen en de sporen een meter opgeschoven worden.

Wortelpakket

Maar volgens de Bomenstichting verdwijnen er op deze manier onnodig veel bomen. Ook bomen die op papier behouden blijven, maar het door de betonnen bak toch niet redden. 'Als je de verschoven variant gaat uitvoeren, dan kom je in het wortelpakket van veel bomen', zei Rupert van Heijningen, advocaat van de Bomenstichting. 'Het gaat om bomen waarvan wordt aangenomen dat ze blijven staan. Maar er is geen nader onderzoek gedaan naar of dit wortelpakket wel of niet wordt aangetast.'
Bovendien heeft de gemeente onvoldoende onderzocht of de alternatieve variant van de minderheid van de denktank haalbaar is, vindt de Bomenstichting. 'Bij deze variant sla je palen naast de palen die er al staan', legt Clara Visser van de Bomenstichting uit. 'Dan beschadig je boomwortels niet. En dat is belangrijk want als wortels ernstig worden beschadigd, dan redden bomen het niet.'

Toekomstbestendig

De gemeente betwist het pleidooi van de Bomenstichting. Er is wel degelijk zorgvuldig onderzoek gedaan naar de verschillende varianten, ook die van de Bomenstichting. De gekozen methode is alleen de beste, wordt gesteund door een meerderheid van de denktank, behoudt de meeste bomen en is het duurzaamst en het meest toekomstbestendig, betogen de vertegenwoordigers van de gemeente in de rechtszaal. Nieuwe onderzoeken zullen geen andere inzichten opleveren, verwachten ze.
'De nood is hoog om aan de slag te gaan', zei mevrouw Van der Helm, die de gemeente Den Haag in de rechtszaal vertegenwoordigde. 'Er is geen plan B en vertraging is geen optie. Het is geen twee voor twaalf meer voor de sporen van tramlijn 1, maar het is inmiddels twee óver twaalf. We moeten uiterlijk maandag 13 augustus starten met het werk, want anders lopen we teveel vertraging op en stijgen de kosten.'

Minderheidsstandpunt

De suggestie dat de Bomenstichting probeert een minderheidsstandpunt van de denktank alsnog via de rechter af te dwingen, wijst Clara Visser van de hand. 'We weten natuurlijk niet wat de rechter beslist, maar wij vinden vooral dat onze variant onvoldoende is bekeken door de gemeente. Het is gewoon van tafel geveegd. Dat kan toch niet?'
Over twee weken doet de rechter uitspraak.