Bloedhete megaklus bij aanleg Rotterdamsebaan: enorme betonnen plaat op z’n plek gereden

DEN HAAG - 'Het ging fantastisch', zegt Jaap Geuze van de Combinatie Rotterdamsebaan omstreeks een uur of elf 's avonds. De uren daarvoor heeft zijn team een precisieklus geklaard in de verzengende hitte.
Terwijl veel mensen na de warmste dag van dit jaar op apegapen liggen, trekken de bouwlieden van de Rotterdamsebaan aan het begin van deze vrijdagavond hun dikke beschermende kleding aan. Want hen wacht een werkje waar maanden aan voorbereidingen aan vooraf zijn gegaan: het 'inrijden' van een enorme betonnen plaat.
Het is een beetje tegenstrijding. Langzaam, maar toch sneller dan je zou denken, begint dat betonnen gevaarte om een uur of half tien in beweging te komen. Met op afstand bestuurbare karretjes – SPMTs in vaktaal - wordt de plaat van 42 bij 25 meter in een bouwput naar z'n plek gereden.

Aorta van de Randstad

Tientallen bouwlieden kijken gespannen toe. 'Je gaat de aorta van de Rijkswegen, de verbinding Amsterdam-Rotterdam, afsluiten. Dat kan natuurlijk niet zo maar. Daar is heel veel overleg voor nodig', zegt Arjan van der Put van de gemeente Den Haag. 'En binnen een uur een dek inrijden, dan denk je 'dat is makkelijk', maar daar zijn heel wat zweetdruppeltjes aan vooraf gegaan.'
Dit 2400 ton wegende gevaarte is een belangrijk onderdeel van een nieuwe tunnel onder de A4. De nieuwe ontsluitingsweg van Den Haag, de Rotterdamsebaan gaat hier doorheen lopen. Er overheen rijdt maandagmorgen alweer het verkeer van Amsterdam richting Rotterdam. In de kuip zelf in het knooppunt Ypenburg, moet daarna nog wel veel gebeuren. Er moet nog veel grond worden afgegraven en een complete weg worden aangelegd. 'Als de dekken erin liggen en het asfalt ligt er overheen dan gaan we daaronder de Rotterdamsebaan afmaken', aldus Van der Put.

Warmste dagen van het jaar

Omdat de A4 richting Rotterdam voor deze klus helemaal is afgesloten, wordt sinds donderdagavond 24 uur per dag gewerkt. En dat op de warmste dagen van het jaar. De mannen en vrouwen moeten allemaal dikke beschermende kleding aan en helmen op. 'Het is bloedheet', erkent Jaap Geuze van de Combinatie Rotterdamsebaan, de bouwer van de weg. 'Het is echt zwaar werk voor onze mensen. En we kunnen ook niet stoppen. Dus: extra drinken. De machines hebben airconditioning. Dus de mensen die in bijvoorbeeld kranen zitten, hebben het niet zo slecht. Maar wel de mensen die buiten werken.'
In een krap uur zit het gevaarte op z'n plek. De komende weekeinden wordt de operatie herhaald. Dan wordt de A4 richting Amsterdam afgesloten. En komt er zo’n dek onder de weg de andere kant op.  Daarom zijn de bouwlieden deze nacht wel tevreden, maar weten ze ook dat er nog heel wat werk wacht.
Geuze: 'Ik ben heel trots op mijn team. Dat heeft heel goed gepresteerd.  Want het moet toch allemaal maar passen. We hebben natuurlijk wel alles van tevoren gemeten en tot in de puntjes voorbereid, maar als hij dan op z’n plaats komt en tot op de millimeter nauwkeurig ligt, vind ik dat geweldig.'