Megavracht over het water: graafwiel boor Rotterdamsebaan terug naar het beginpunt

DEN HAAG - Ingespannen staat ze te kijken, de bouwlieden van de Rotterdamsebaan. De ogen samengeknepen vanwege de felle zon. Langzaam, heel langzaam tillen twee enorme kranen het graafwiel van de Catharina-Amalia op.

Dit grootste onderdeel van de tunnelboormachine kan niet anders dan via een schip worden getransporteerd. Dus moet het gevaarte op een ponton in de Binckhorsthaven worden getild. Dat is een secure klus op deze dinsdagmorgen.

Na anderhalf uur staat het wiel, met een diameter van elf meter en een oppervlakte van toch al snel een flink appartement, verankerd op het ponton. En kan het naar de voorlopige bestemming worden gevaren, de kade vlak voor de Hoornbrug in Rijswijk. Soepel glijdt het cruciale onderdeel van de boor even later door het water.

Megavracht

Tientallen belangstellenden volgen het transport. Videocamera’s, telefoons en fototoestellen leggen vast hoe het ponton met z'n megavracht even later onder twee bruggen doorgaat.

De Catharina-Amalia begon midden januari dit jaar vanaf het beginpunt in de Vlietzone een tunnel in de grond te vreten. Begin juli kwam zij zonder problemen boven in de Binckhorst. Nu moet de boor weer terug naar het beginpunt om een tweede buis van de Victory Boogie Woogietunnel te gaan graven. Daarvoor is zij eerst ontmanteld. Sommige delen kunnen terug via de buis, andere via de weg. Maar het wiel en enkele andere onderdelen moeten via het water.

Speciale vrachtwagens

Vanaf de Binckhorsthaven wordt drie keer gevaren naar de losplaats bij de Hoornbrug. Daar worden de delen vanaf het water op speciale vrachtwagens gehesen en gaat de tocht verder van de Jan Thijssenweg naar het werkterrein in de Vlietzone. Om het verkeer niet te veel te hinderen, gebeurt dat dinsdagavond. Langs deze route zijn al borden, lichtmasten en plantenbakken weggehaald die in de weg staan voor het grote transport.

Het 115 ton wegende graafwiel wordt vandaag rechtop staand verscheept. ‘Heel bijzonder’, volgens een woordvoerder van de Rotterdamsebaan. ‘Het is in Nederland maar één keer eerder vertoond, bij de aanleg van de Botlekspoortunnel.’




Deel dit artikel: