'Onveilige situaties vanwege plaatsing laadpalen bij tankstation De Andel'

GOUDA - Snellaadbedrijf Fastned vreest steeds meer ongelukken bij tankstation De Andel langs de A12 nu Shell naast het snellaadstation van Fastned van Rijkswaterstaat ook twee laadpalen op het tankstation mag neerzetten. Dat bleek woensdag tijdens een rechtszaak bij de Raad van State in Den Haag.

'Omdat er nu meerdere laadpalen verspreid staan op De Andel gaan bestuurders van elektrische auto’s achteruit rijden als ze tot de ontdekking komen dat ze bij de verkeerde laadpaal staan. En dat leidt tot ernstige verkeersonveilige situaties,’ zei de raadsman van Fastned tijdens een rechtszaak in Den Haag.

Volgens Fastned wordt het probleem de komende jaren alleen maar groter, omdat het aantal elektrische auto’s snel groeit tot honderdduizenden. Het bedrijf dat in Nederland pioniert met snellaadstations voor elektrische auto’s langs snelwegen, vindt het onbegrijpelijk dat Rijkswaterstaat alsnog een vergunning voor twee snellaadpalen aan het Shell-tankstation heeft verleend. Fastned drong er bij de Raad van State op aan om die vergunning te vernietigen en de laadpalen te laten verwijderen. Behalve de verkeersveiligheid vindt Fastned de hele gang van zaken rond de snellaadpalenvergunning buitengewoon oneerlijk.

Niet te porren

Een paar jaar geleden waren de reguliere tankstations en oliemaatschappijen met geen stok te porren om elektrische auto’s van brandstof te voorzien. Uiteindelijk stapten gespecialiseerde bedrijven als Fastned en MisterGreen in het gat en investeerden voor miljoenen in de bouw van snellaadstations. Die staan nu intussen op 150 van de 4.000 verzorgingsplaatsen in Nederland.

Fastned betichtte de overheid van het voortrekken van de grote oliejongens. De Fastned-advocaat legde uit dat deze praktijk te vergelijken is als KPN jaren geleden niet aan de veiling van de UMTS-4G netwerken had meegedaan en daar na een paar jaar spijt van had gekregen en dan alsnog van de overheid gratis een concessie had gekregen.

'Bang voor concurrentie'

Volgens de raadsman van het tankstation is Fastned juist bang voor concurrentie en probeert het snellaadbedrijf een monopoliepositie op de verzorgingsplaatsen af te dwingen. De Fastned-raadsman noemde dat onzin en wees er op dat er per verzorgingsplaats ook maar één oliemaatschappij brandstof mag verkopen. De Raad van State gaat uitzoeken of de minister van Infrastructuur en Milieu, waar Rijkswaterstaat onder valt, wel op correcte wijze snellaadvergunningen verleent.

LEES OOK: Zes jaar cel voor rammen tankstation De Andel

Meer over dit onderwerp:
ELEKTRISCHE AUTO DE ANDEL
Deel dit artikel: