'Er hangt een vrolijkheidssprankeling in de lucht'

DEN HAAG - Den Haag straalt in het zonnetje tijdens Prinsjesdag. Om er voor te zorgen dat alles er pico bello uitziet, steken vele tientallen mensen sinds dinsdagochtend vroeg de handen uit de mouwen. Burgemeester Pauline Krikke liep dinsdagochtend een inspectieronde.
'De stad ziet er zo 's ochtends vroeg voor Prinsjesdag hartstikke mooi uit', vertelde de burgemeester terwijl ze liep over het Lange Voorhout. 'Je ziet de enorme concentratie van allerlei mensen die zich voorbereiden op deze dag en nadenken over wat er moet gebeuren. Er hangt een soort vrolijkheidssprankeling in de lucht die ik heel mooi vind.'

Krikke ging onder meer langs bij verschillende hulpverleners. 'Ik wilde hen een mooie Prinsjesdag toewensen en ineens viel mijn oog erop dat drie medische hulpverleners gezamenlijk de schoenen van een ander aan het poetsen waren. Omdat álles tot in de puntjes verzorgd moet zijn. Daar moest ik wel om lachen, want dat is Prinsjesdag ook wel een beetje: dat je je op je best opgedoft laat zien. Dat ook de medische hulpverleners daar hun schoenen voor poetsen, is echt geweldig.'

Breeuwen

Ook zelf heeft ze goed nagedacht over wat ze deze dag aandoet. En natuurlijk over de hoed die ze in de Ridderzaal zal dragen. 'Ik doe er eentje op waarvan ik denk dat die past bij dit jaar. Ik vind hoeden maken een vak en ik vind het fijn om daar de aandacht op te vestigen door zo'n hoed te dragen.'
Terwijl Krikke bezig is met haar ronde, worden de tramrails volgelegd met touw. 'We doen dit breeuwen zodat de glazen koets niet de gelegenheid krijgt in het spoor te belanden en de paarden grip blijven houden als ze over het spoor lopen', vertelt Edwin Zwiers. Hij doet dit werk al sinds 2002. Destijds in verband met de begrafenis van prinses Juliana. 'We doen dit in principe twee keer per jaar, tijdens Prinsjesdag en Veteranendag. En bij eventuele begrafenissen van het koninklijk huis. Dan breeuwen we nog meer touwen. Dan beginnen we 's nachts, omdat we het anders niet redden.'

Scheepvaart

Zijn collega's maken zich intussen op voor het breeuwen van het tweede spoor. 'Van de Lange Vijverberg tot aan de oude Amerikaanse ambassade. Als we dat gedaan hebben, gaan we naar de Kneuterdijk. Dan hebben we nog vier bogen die we moeten volleggen met touw.' Zwiers is blij dat ze met dit intensief klusje gebruik kunnen maken van een haspelwagen. 'Het is inderdaad heel zwaar werk. Er zijn meerdere mensen nodig om die haspel te bedienen.'
Oorspronkelijk komt de term breeuwen uit de scheepvaart. Het staat voor het dichtmaken van houten schepen, zodat die waterdicht werden. 'Omdat wij sinds jaar en dag meerdere Scheveningers bij de HTM hebben werken, hebben zij de term breeuwen vanuit de scheepvaart geïntroduceerd bij ons', vertelt Zwiers. 'Sindsdien spreken wij van het 'breeuwen van het spoor'. Ik vind het chique klinken. Het breeuwen van touwen, een middeleeuwse term.'