Supersnelle hyperloop TU Delft wordt getest in spoortunnel

De hyperloop van de TU Delft.
De hyperloop van de TU Delft. © TU Delft
DELFT - In één van de nog ongebruikte buizen van de Delftse spoortunnel werken studenten van de TU Delft aan een test met de supersnelle hyperloopverbinding. Spoorbeheerder ProRail biedt ze die mogelijkheid. Dat kan omdat twee van de vier tunnelbuizen pas over een paar jaar worden gebruikt voor het treinverkeer.
Volgend jaar zomer moet onder het Centraal Station van Delft een 2 kilometer lang traject beschikbaar zijn waar op volle snelheid (meer dan 300 kilometer per uur) testritten worden gedaan. De eerste Europese testlocatie ligt op de campus van de TU en is slechts dertig meter lang.
De hyperloop moet het eerste volledig elektrische vervoersysteem worden dat reizigers met ongekende snelheden en korte reistijden van de ene stad naar de andere stad brengt. Zo zou je met de hyperloop in minder dan twee uur van Amsterdam naar Parijs kunnen. De snelle trein bestaat uit een systeem van buizen die bijna vacuüm zijn. Daardoorheen worden voertuigen gestuurd die aangedreven worden door magneten, waardoor zeer hoge snelheden bereikt kunnen worden.

Vacuümtrein

Het is niet het enige hyperloop-initiatief. Zo onderzoekt Schiphol samen met Hardt Hyperloop uit Delft of de razendsnelle vacuümtrein een alternatief kan zijn voor korte afstandsvluchten.