NS: softwarefout in treinen hsl-traject opgelost

DEN HAAG - Reizigers die de trein pakken die over de hogesnelheidslijn rijdt, krijgen als het even meezit voortaan minder te maken met storingen. Een fout in de software van de locomotieven is verholpen, meldt de NS dinsdag.

De problemen veroorzaakten vorig jaar geregeld hinder op de hsl-zuid, die van Amsterdam naar België loopt. Door de fout kwam het soms voor dat treinen stil kwamen te staan tijdens een rit. Volgens de NS is de oplossing van de softwarefout 'in hoog tempo' doorgevoerd.

Op het traject rijden dagelijks de Intercity Direct (Amsterdam-Breda), de Intercity van Den Haag naar Eindhoven, de Intercity van Amsterdam naar Brussel, de Thalys en de Eurostar. Die twee laatsten hadden overigens niet te maken met de softwarefout.

'Opgelucht'

'De hsl is de snelst groeiende spoorverbinding van Nederland en zeer belangrijk voor onze reizigers, binnen Nederland en internationaal', zegt Marjan Rintel, directeur operatie NS. 'Ik ben opgelucht dat deze softwarefout is verholpen en dat de betrouwbaarheid voor reizigers weer toeneemt.'

Vanaf 2021 worden er stapsgewijs nieuwe treinen ingevoerd, die minder storingsgevoelig moeten zijn op de hsl. Tot die tijd zijn het de Traxx-locomotieven, de Thalys en de Eurostar die de hsl-lijn dagelijks honderden keren gebruiken.

LEES OOK: Harde wind drijft Thalys weer even door Den Haag

Meer over dit onderwerp:
HSL TREINEN SOFTWAREFOUT NS
Deel dit artikel: