Westlandse raad weigert mee te werken aan komst islamitische school

WESTLAND - De gemeenteraad van Westland werkt niet mee aan de komst van een islamitische basisschool. Een meerderheid stemde dinsdagavond tegen. Burgemeester Bouke Arends praat daar vandaag nog over met de minister van onderwijs, die nu moet ingrijpen. Het raadsbesluit is namelijk in strijd met de vrijheid van onderwijs die in de grondwet is vastgelegd.

Om die zelfde reden verplichtte de Raad van State onlangs de minister om schoolorganisatie Yunus Emre toe te staan in Westland een islamitische basisschool te vestigen. De school had daarom gevraagd; op basis van de grondwet kan dat niet worden geweigerd wanneer de school een minimum aantal leerlingen haalt. Normaal gesproken wordt dan zo'n school opgenomen in het Plan van Scholen. Dat plan moet voor 1 augustus door de gemeenteraad worden vastgesteld.

Maar de lokale partijen Westland Verstandig, LPF en GemeenteBelang Westland wilden dat niet. Samen haalden zij een meerderheid van 21 tegen 15 stemmen. Burgemeester Arends zegt niet anders te kunnen dan de minister van onderwijs te wijzen op het verwaarlozen van de wettelijke taak van de Westlandse gemeenteraad. De minister zou de gemeenteraad nu kunnen overrulen, bijvoorbeeld door de burgemeester extra bevoegdheden te geven.

Teleurstelling bij Yunus Emre

Bij scholengemeenschap Yunus Emre wordt zeer verbaasd gereageerd op de beslissing van de gemeenteraad om niet te willen meewerken aan de komst van een islamitische basisschool. 'De meerderheid van die gemeenteraad houdt zich niet aan de grondwet en toont geen respect voor ons rechtssysteem', vertelt directeur Abdelsadek Maas aan mediapartner WOS. Maas heeft inmiddels al contact heeft gezocht met zijn advocaat. Yunus Emre kan de Raad van State vragen de gemeente een dwangsom op te leggen, waarschuwde burgemeester Arends dinsdag al.

LEES OOK: Nieuwe islamitische basisschool Westland moet er volgens de wet komen

  

Meer over dit onderwerp:
WESTLAND YUNUS EMRE ISLAMITISCHE SCHOOL
Deel dit artikel: