Treinen toch nog niet op volle snelheid langs Station Delft

DELFT - Het is technici van ProRail nog niet gelukt een oplossing te vinden voor problemen met deuren naar de fietsenstalling op station Delft. Ondanks aanpassingen kunnen die deuren toch nog dichtklappen als er een trein hard door het station rijdt. Daarom gaat het onderzoek naar oplossingen verder. Voor de draaideuren van het station werken geteste 'kattenluiken' wel. Dat maakte ProRail vrijdag bekend.

Al direct bij de opening van het station werd duidelijk dat er een probleem was met de luchtdruk als er een trein op volle snelheid door de tunnel en langs het perron reed. Wie de pech had net op dat moment in de draaideur te staan moest hard gaan lopen omdat die deur plots als een malle ging draaien. Dat kwam doordat de lucht die door de langsrazende trein werd verplaatst, niet goed weg kon.

Vorige maand is begonnen met het testen van een oplossing: kattenluikjes. Een soort van dan toch. Die gaan open bij een stevige luchtverplaatsing. Deze oplossing werkt goed voor de draaideuren, blijkt uit testen. Maar voor de fietsenstalling is dit toch nog niet het ei van Columbus. ProRail laat weten dat 'sommige deuren onder bepaalde omstandigheden kunnen dichtklappen, wat onveilig kan zijn'.

Kleppen allemaal open

Om dat op te lossen wordt nu verder gestudeerd. De aangebrachte kleppen worden allemaal opengezet zodat de lucht altijd weg kan en treinen mogen niet harder dan met 80 kilometer per uur door de tunnel rijden. Een woordvoerder laat weten dat dat er op dit moment ongeveer vier per dag zijn.

Deel dit artikel: