Sneller dan 120 kilometer per uur fietsen? Tuurlijk!

DELFT - Sneller dan 121,8 km/uur fietsen, daar kunnen de wielrenners in de Tour de France nog een puntje aan zuigen. Voor de studenten van het Human Power Team is het een serieuze mogelijkheid. In september doen ze in de Nevadawoestijn in Amerika een poging om het wereldrecord snelfietsen voor vrouwen te verbeteren.

Nadat eerder dit jaar het ontwerp al werd getoond, is zaterdag in Soeterberg de presentatie van de fiets waarmee het echt moet gaan gebeuren. Het is een nieuwe hightech ligfiets, waaraan 16 studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam hard hebben gewerkt.

De studenten zetten een jaar lang hun eigenlijke studie aan de kant om aan het project te werken. Het ontwerp van de super aerodynamische ligfiets is daarbij niet het enige; ook de atleten die de daadwerkelijke recordpoging moeten gaan fietsen moeten met uitgekiende trainingen worden klaargestoomd om fysiek in staat te zijn het record te gaan breken. De Leidse Jennifer Breet gaat samen met de Utrechtse Rosa Bas op de pedalen.

Voorgangers

De perfecte stroomlijn zorgt voor een zeer lage luchtweerstand. Er is zelfs gewerkt aan het verlagen van de wrijving van de fietsketting op het tandwielsysteem. Speciaal ontwikkelde banden moeten de weerstand nog verder verlagen.

De gestroomlijnde fiets heeft de naam Velox 9 gekregen. De afgelopen jaren hebben de voorgangers, Velox 1 tot en met 8, al vaak succesvol meegedaan aan races. Die werden ook regelmatig gewonnen. De vrouwelijke atleten hebben naast het winnen van de wedstrijd nog een ander doel: het breken van het vrouwenrecord, dat al sinds 2010 op naam staat van de Française Barbara Buatois.