Volgens kenners behoren de kranen - die inmiddels grondig zijn opgeknapt - tot de mooiste voorbeelden van havenkraanarchitectuur. Het zijn de twee laatste oorspronkelijke kranen van de Laakhaven en zouden zodoende van zeldzame betekenis zijn.
De kranen zijn sinds 2000 niet meer in gebruik. De Stichting Haags Industrieel Erfgoed wist te voorkomen dat ze werden gesloopt. Vorig jaar werden ze uitgeroepen tot gemeentelijk monument vanwege hun architectuurhistorische waarde en als voorbeeld van industrieel erfgoed uit de jaren zestig. Ze zijn gerestaureerd en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. 'We zijn heel blij dat we deze zeldzame kranen hebben kunnen behouden voor de stad', aldus Van Asten.
Verplaatsen van zware lasten
Portaalkranen werden gebruikt om zware lasten te verplaatsen. De kranen staan hoog op de poten, waardoor andere transportmiddelen, zoals rijdende betonmolens, onder de kranen door konden rijden. De Verhulst-kraan heeft zijn naam te danken aan de firma Verhulst, een handelaar in bouwmaterialen. Het bedrijf gebruikte de kraan voor het verplaatsen van bouwmaterialen zoals zand en grind. De andere kraan is jarenlang gebruikt om zand en grind voor de betoncentrale Fabriton te lossen.
LEES OOK: Markante Haagse kraan dertig meter verplaatst: 'Zo bewaren we stukje geschiedenis van deze wijk'
