Eerste deel vernieuwd busplatform Den Haag CS klaar: 'Dit is veel comfortabeler'

Nieuwe busplatform station Den Haag Centraal
Nieuwe busplatform station Den Haag Centraal © Omroep West
DEN HAAG - 'Prachtig', zegt de ene buschauffeur. 'Ziet er goed uit.' En ook handiger, vindt de volgende: 'Passagiers die uit het station komen lopen, kunnen direct zien welke bus ze moeten pakken.'
De Haagse wethouders Robert van Asten (D66, verkeer) en Boudewijn Revis (VVD, stadsontwikkeling) openden maandagmorgen het eerste deel van het vernieuwde busplatform bij Den Haag Centraal. Nieuwe instaphaltes, betere reizigersinformatie, een glimmend golvend dak. Een belangrijke moment voor de busreizigers in Den Haag en omgeving, aldus de wethouders.
De nieuwe overkapping van het busplatform bij Den Haag CS.
De nieuwe overkapping van het busplatform bij Den Haag CS. © Omroep West
'Het is echt mooi geworden. Heel comfortabel voor de reizigers: die kunnen binnen wachten, zien welke bus klaarstaat en vervolgens droog naar het perron lopen', aldus Revis. Hij wijst er ook op dat het nieuwe busstation ook heel goed past bij de overkapping van de RandstadRail-lijnen die hier uit Rotterdam aankomen. Hij herinnert aan het 'bedompte, vieze' oude busplatform. 'Dit is stukken comfortabeler.'

Metrolijn

Volgens zijn collega Van Asten is Den Haag Centraal belangrijk vanwege de vele mogelijkheden om over te stappen op diverse vormen van vervoer. En dat moet in de toekomst alleen maar meer worden. Want de gemeente wil graag een metrolijn van de Binckhorst naar Scheveningen. Die moet ook hier een halte krijgen.
De nieuwe overkapping van het busplatform bij Den Haag CS.
De nieuwe overkapping van het busplatform bij Den Haag CS. © Omroep West
Verder is het belangrijk dat de nieuwe halte comfortabel is. Want meer mensen moeten gebruik gaan maken van fiets en openbaar vervoer in plaats van de auto, omdat Den Haag simpelweg dichtslibt. 'Daarom moet je de alternatieven zo aantrekkelijk mogelijk maken. Dat doen we door goede fietsverbindingen en –stallingen, dat doen we door voorzieningen als deze busterminal, zodat het fijn wachten op de bus is. Daarmee hopen we de automobilist een goed alternatief te bieden', aldus Van Asten.

Forse vertraging

Revis maakte in april 2015 bekend dat de oude, stalen, overkapping zou plaatsmaken voor een nieuwe. De bedoeling was toen nog dat het project eind 2017 klaar zou zijn en dat het 21,5 miljoen euro zou kosten. Later werd duidelijk dat er een forse vertraging was ontstaan en het tien maanden later zouden worden opgeleverd. April van dit jaar moest Revis weer nieuwe tegenvallers melden. Deze keer omdat de vloer in slechtere staat was dan gedacht. Daarom was er opnieuw een vertraging en was er meer geld nodig. De totale kosten van de vernieuwing van het platform komen daarmee op 26,5 miljoen euro.
Hoewel het nieuwe golvende dak maandag wel werd opgeleverd, is het platform nog niet helemaal klaar. De verwachting is dat de rest begin 2020 kan worden opgeleverd.
De wethouder Robert van Asten en Boudewijn Revis (rechts) nemen de overkapping van het busplatform in gebruik.
De wethouder Robert van Asten en Boudewijn Revis (rechts) nemen de overkapping van het busplatform in gebruik. © Omroep West