Niet meer met een intercity achter een stoptrein door extra sporen Den Haag-Rotterdam

De werkzaamheden aan het spoor startten woensdag. I
'We zitten achter een stoptrein, het duurt iets langer.' Het is een van de grootste ergernissen van treinreizigers tussen Den Haag CS en Rotterdam CS, maar over vijf jaar moet dit verleden tijd zijn. Woensdag 27 november startten grootschalige werkzaamheden aan het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam. © Omroep West
DELFT - 'We zitten achter een stoptrein, het duurt iets langer.' Het is een van de grootste ergernissen van treinreizigers. Maar tussen Den Haag Centraal en Delft Zuid is dat over vijf jaar verleden tijd. Woensdag startten grootschalige werkzaamheden aan het spoor tussen Rijswijk en Rotterdam voor het verdubbelen van de sporen.
De werkzaamheden vinden plaats over een afstand van vijf kilometer en hebben tot doel in de toekomst meer treinen te laten rijden tussen Den Haag en Rotterdam. Momenteel rijden er 22 treinen per uur over dit traject. ProRail wil daar 28 treinen van maken. Dat het er niet automatisch 44 worden komt omdat het stuk tussen Delft Zuid en Schiedam nog gewoon twee sporen blijft.
Spoor Rijswijk - Rotterdam wordt verdubbeld om meer treinen te laten rijden
Aan weerszijden van het traject Delft Zuid-Rijswijk worden twee extra sporen aangelegd. Zo moet het traject geschikt worden voor de toegenomen hoeveelheid treinverkeer. Verder wordt overweg 't Haantje vervangen door een nieuwe onderdoorgang en wordt de spoorbrug over de Kerstanjewetering verdubbeld en verhoogd.

Batman-station

Bij Delft is al een tweede spoortunnel aangelegd. Daar wordt nu spoor neergelegd. Verder wordt station Delft uitgebreid met een perron en twee nieuwe sporen. Station Delft Zuid wordt volledig vernieuwd en omgebouwd tot het eerste energieneutrale station van Nederland. Dit station komt er futuristisch uit te zien. ProRail spreekt zelf van een 'Batman-station'.
Voor het nieuwe station - dat de naam Delft Campus gaat krijgen - worden nieuwe perrons aangelegd, een reizigers- en fietserstunnel en liften. De zonnepanelen op de nieuwe kap gaan zorgen voor genoeg energie om de liften te gebruiken, het station te verlichten en apparatuur zoals de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheckpoortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor omlaag; naar nul om precies te zijn. Het dak van het station bestaat helemaal uit panelen. De aanleg van dit futuristisch uitziende station is via een webcam te volgen.
Veel belangstelling voor de bijeenkomst van ProRail. I
Veel belangstelling voor de bijeenkomst van ProRail. I © Omroep West