Gedupeerden boos op Shurgard om opruimplannen na brand: 'Belangrijk afscheid te kunnen nemen'

Het afgebrande bedrijfspand in Zoetermeer.
Het afgebrande bedrijfspand in Zoetermeer. © Omroep West
ZOETERMEER - De politie heeft het onderzoek op de locatie van de brand die onder meer het bedrijf Shurgard verwoestte afgerond. De gemeente Zoetermeer heeft het terrein daarom weer overgedragen aan Shurgard. Het is nog niet bekend of de honderden gedupeerden tussen de resten nog mogen zoeken naar hun bezittingen. 'Shurgard heeft in een mailing aangegeven dat ze het terrein gaan ruimen, maar daar ga ik mij met hand en tand tegen verzetten', zegt schade-expert Jeroen Bolier die een groot deel van de gedupeerden bijstaat. 'Het is voor mensen belangrijk afscheid te kunnen nemen.'
Een grote brand verwoestte op Nieuwjaarsdag drie bedrijven aan de Industrieweg in Zoetermeer. Een van de getroffen bedrijven is Shurgard, waar mensen opslagruimte kunnen huren. Het bedrijf heeft op locatie ongeveer negenhonderd units, die waarschijnlijk totaal verwoest zijn.
Jeroen Bolier van SchadeKing staat ongeveer driehonderd gedupeerden bij. Hij denkt dat er op het terrein nog wel spullen te vinden zijn die de brand hebben overleefd. 'Op bepaalde delen van het terrein is zeker nog wel wat te vinden. De boxen zijn in elkaar gestort, waarbij de bovenste laag is gaan branden. Daaronder ligt restmateriaal en hier kunnen spullen tussen liggen die enorme waarde hebben.'

Emotionele waarde

Of de gedupeerden ook echt mogen gaan zoeken is nog niet bekend. Shurgard heeft donderdagavond een mailing naar de gedupeerden gestuurd waarin staat dat ze het terrein gaan ruimen. Tot grote woede van Bolier. 'Ik ga mij hier met hand en tand tegen verzetten. Het zijn en blijven eigendommen van mensen, die, ondanks dat ze verbrand zijn, van grote emotionele waarde zijn. Daarom moeten ze kunnen kijken wat ze nog aantreffen van hun spullen. Ook is het voor de mensen belangrijk om afscheid te kunnen nemen.'
In reactie hierop laat Shurgard het volgende weten: 'Helaas is het gebouw door de verwoestende brand grotendeels ingestort en is hierdoor asbestvervuiling over het hele terrein ontstaan. Shurgard heeft van de gemeente zoetermeer en de omgevingsdienst Haaglanden de opdracht gekregen om het terrein veilig te maken door het vervuilde puin op een gecontroleerde manier te ruimen.'

Aansprakelijk stellen

Bolier probeert niet alleen te regelen dat gedupeerden naar hun bezittingen mogen kijken, hij regelt ook de financiële afhandeling van de schade. Dat is een flink karwei, legt de schade-expert uit. 'De verzekering is niet goed geregeld. Mensen zijn vaak slecht verzekerd, en dat komt door Shurgard. Mensen konden kiezen uit twee verzekeringen, voor een bedrag tot 2.000 euro of tot 5.000 euro. Andere opties waren er niet. Stel dat je voor twee- of vijfduizend euro verzekerd bent en je hebt voor 20.000 euro in je box staan. Dan heb je een probleem. De huurders hadden geen andere verzekering. Dus wie gaat dat betalen?', vraagt Bolier zich af. 'Voor een deel zal dit de verzekering van Shurgard zijn en voor de rest van de schade zal ik Shurgard aansprakelijk stellen.'
Shurgard zegt daarentegen dat klanten zich tot 20.000 kunnen verzekeren via hun normale verzekeringsschema. 'Ook verzekeringen voor een hoger bedrag zijn mogelijk. In deze gevallen moet de dekking in onderling overleg tussen klant en verzekeringsmakelaar besproken worden. De waarde van de dekking door de verzekering is gebaseerd op de aangegeven waarde van de bezittingen. Onze klanten zijn verplicht deze waarde zelf aan te geven. Bovendien zijn onze verzekeringspolissen erg flexibel, waardoor klanten op elk moment kunnen kiezen om de verzekerde waarde van hun goederen aan te passen, als ze goederen toevoegen of verwijderen uit hun unit.'

Nog niet benaderd

Bolier is verder niet te spreken over de manier waarop Shurgard de schade van de brand afhandelt. 'Sommige gedupeerden zijn meer dan een week na de brand nog steeds niet benaderd. En als ze wat horen dan worden ze gedwongen om dingen te doen. Zo kregen ze twee dagen na de brand een mailtje dat ze binnen zeven dagen hun claim in moeten dienen en dat die niet meer mag zijn dan het verzekerde bedrag, anders vervalt de claim. Dat is echt absurd. In mijn wereld zelfs asociaal.' Shurgard geeft aan dat hun zorg voor klanten de 'hoogste prioriteit' is en dat hun tijd en middelen 'nog steeds volledig naar het beantwoorden van vragen en zorgen van klanten.'