Vervoerders blij: gemeente houdt taxibus AV 070 overeind

De Haagse wethouder Kavita Parbhudayal en een van de auto's van AV 070.
De Haagse wethouder Kavita Parbhudayal en een van de auto's van AV 070. © gemeente Den Haag
DEN HAAG - Opluchting bij vervoersbedrijf Noot, dat in Den Haag het vervoer verzorgt voor mensen die door handicap of beperking niet meer zelf kunnen reizen. De gemeente Den Haag heeft bekendgemaakt dat het de onderneming financieel blijft steunen. Dit ondanks dat er door de coronacrisis nauwelijks nog mensen ritjes maken, met wat iedereen in Den Haag tot een jaar geleden kende als de Taxibus.
De onderneming uit Ede verzorgt sinds 2019 onder de naam AV 070 in Den Haag het zogeheten WMO-vervoer. Dat is bedoeld voor bijvoorbeeld mensen die door handicap, beperking of psychische aandoening niet meer zelfstandig kunnen reizen.
Door de crisis is het overgrote deel van dat vervoer weggevallen, aldus een woordvoerder van Noot. Op een gemiddelde dag verzorgde het bedrijf tot een paar maanden geleden 2500 ritten. Nu zijn dat er nog 250, meestal voor mensen die anders helemaal geen boodschappen kunnen doen. De onderneming wordt eigenlijk door de gemeente betaald voor de ritten die het uitvoert. Nu er bijna geen vervoer meer is, zou dat er dus nog maar heel weinig geld binnenkomen.

Vaste kosten

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stelt echter in richtlijnen voor de leden, dat de gemeenten in deze crisis tachtig procent van de vaste kosten van de bedrijven die het aanvullend vervoer verzorgen voor hun rekening moeten nemen. Onder dat aanvullend vervoer valt naast het WMO-vervoer ook bijvoorbeeld ook het leerlingenvervoer.
Den Haag geeft die steun ook, staat in een besluit van het stadsbestuur. Volgens de woordvoerder van Noot gaat het daarbij om de voorgestelde tachtig procent van de normale omzet. Dat is volgens hem ook reëel omdat er ook minder uitgaven zijn, zo hoeft er bijvoorbeeld geen brandstof te worden ingekocht.

Salaris

Dat het bedrijf nu toch een vergoeding blijft krijgen, betekent onder meer dat het de huisvesting kan blijven betalen en het personeel salaris kan blijven betalen. Belangrijk, volgens de woordvoerder omdat de verdienmarges in deze branche erg klein zijn, zo'n anderhalf procent. 'Wij hebben 420 mensen in dienst. Dus macro gezien is dit een heel wijs besluit. Anders zouden die ook een uitkering moeten gaan aanvragen.'
Al met al is hij daarom blij met het besluit van veel gemeenten als Den Haag om snel de vervoerders te helpen. 'Zo kunnen wij duidelijkheid geven aan onze mensen, het zorgt voor continuïteit van ons bedrijf en we kunnen straks na de crisis snel weer onze klanten helpen.'