Instellingen

'Geen nachtvluchten', omwonenden Schiphol presenteren plannen tegen overlast

Een vliegtuig op Schiphol. I
Een vliegtuig op Schiphol. © ANP

KAAG EN BRAASSEM - Geen nachtvluchten meer op Schiphol, in het weekeinde pas vliegen vanaf 9.00 uur en altijd landen in een glijvlucht, dus met stille motoren. Dat zijn enkele van de voorstellen die de bewoners rond Schiphol doen om de hinder door de luchthaven concreet te beperken. Ze presenteren donderdag een tienpuntenplan.

Het kabinet vindt dat Schiphol verder mag groeien dan de 500.000 starts en landingen die vorig jaar werden uitgevoerd, maar onder de voorwaarde dat die ruimte wordt verdiend: de luchtvaartsector moet daadwerkelijk stappen zetten om de hinder terug te dringen en duurzamer te worden.

Donderdag praat de Tweede Kamer voor het eerst over de plannen over het opstarten van Schiphol. Nu de luchtvaart langzaam opstart, is de vraag weer actueel hoe het verder moet met Schiphol.

'Hinder blijft'

De Omgevingsraad Schiphol die de omwonenden van de luchthaven vertegenwoordigt, doet nu zelf voorstellen tegen overlast. De raad vindt dat het plan dat de luchtvaartsector heeft opgesteld er niet in slaagt de hinder daadwerkelijk te verminderen.

Matt Poelmans, leider van de bewonersdelegatie, benadrukt bij de NOS dat de maatregelen in samenhang moeten worden uitgevoerd. 'Dit omdat een maatregel die voor het ene gebied een verbetering betreft, voor het andere gebied weer een verslechtering kan betekenen. Zo is een nachtsluiting gunstig voor omwonenden van de Polderbaan en Kaagbaan, maar leidt dit weer tot meer hinder bij de andere banen die nauwelijks nachtvluchten kennen, maar wel veel van de groei overdag opvangen.'