Probleem met remsysteem oorzaak ontspoorde trein bij Den Haag
De trein liep begin januari uit de rails tussen de stations Den Haag Centraal en Ypenburg. Het spoor raakte over tientallen meters beschadigd, waardoor het enkele dagen duurde voor het treinverkeer weer normaal over het traject kon rijden.
Uit het onderzoek blijkt dat de ingezette dubbeldekker niet geschikt was voor dit traject. Volgens de NS werd het type (DDZ) vaak ingezet op het traject waar veel en hard geremd moet worden. Hierdoor trad er meer slijtage op aan de remblokken. Hier was het onderhoudsregime voor dit type trein, waarvan er 49 in Nederland rijden, niet op ingesteld.
Structurele maatregelen
De NS heeft enkele 'structurele maatregelen genomen rond het onderhouds- en controleproces' van deze treinen. Zo worden dit soort treinen vanaf nu niet meer ingezet op intensieve sprintertrajecten. Ook wordt de temperatuur van de wielen voortaan beter in de gaten gehouden en worden er aanpassingen gedaan aan de remmen van de treinen.
Het onderzoek is door de NS gedeeld met de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
LEES OOK: IN BEELD: Herstelwerkzaamheden na ontspoorde trein