Sociale huurwoningen bij Den Haag Centraal in handen van belegger

DEN HAAG - De sociale huurwoningen die in een woontoren op het zogenoemde Koningin Julianaplein naast Den Haag Centraal moet verrijzen, mogen worden verkocht aan een belegger. Dat schrijft verantwoordelijk wethouder Boudewijn Revis aan de gemeenteraad. Na twintig jaar heeft de belegger de optie om de woningen te verkopen indien bewoners uit de sociale huurwoning vertrekken. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente tegen Omroep West.

Ontwikkelaar OCKJ mag die 51 sociale huurwoningen 'verkopen aan een belegger', zoals de wethouder het noemt. Als compensatie moet er wel 510.000 euro worden gestort in een fonds voor het bouwen van sociale huurwoningen op andere plekken in de stad. De woningen blijven dus in ieder geval tot twintig jaar na oplevering op de sociale huurmarkt.

De ontwikkelaar dreigde met het ontwerp in de problemen te komen omdat de bouwkosten flink zijn gestegen sinds de ondertekening van de overeenkomst.

Geen ander plan mogelijk

Volgens Revis bestond het risico dat de ontwikkelaar helemaal van het project zou afzien. Dat stelde de gemeente weer voor het blok, omdat de toren moet verrijzen boven de net geopende fietsenstalling. Het dak daarvan is volledig afgestemd op deze toren, een andere toren zou dus niet mogelijk zijn.

Bovendien zou het de gemeente veel geld kosten om op zoek te gaan naar een andere ontwikkelaar. Bovendien zou het KJ-plein dan nog geruime tijd een rommeltje blijven.

Geen sociale huur

De gemeente heeft ook afgesproken dat de ontwikkelaar een vergoeding betaalt als er onverhoopt toch meer 'goedkopere' appartementen met een huur rond de duizend euro moeten komen dan gepland. Dat zou het gevolg kunnen zijn als er een verandering komt in het zogenoemde woningwaarderingsstelsel, waarmee huurprijzen berekend worden.

Tijdens de bouw van het complex moet de net geopende fietsenstalling weer deels dicht. Er moeten aanpassingen gedaan worden in de hypermoderne fietsenkelder om de brandveiligheid te garanderen en de gemeente gaat een tijdelijke andere ingang maken. Er blijft volgens de gemeente plek voor tweeduizend fietsen. Dat zou genoeg zijn omdat ook de fietsflat aan de andere kant van het station nog open is.

Bouw halverwege 2021

Volgens wethouder Revis kan er met deze afspraken halverwege 2021 gebouwd gaan worden. De eerste reactie uit de gemeenteraad is ook al binnen: de Haagse Stadspartij is woedend.

LEES OOK: Den Haag gaat de uitdaging aan, 'Wij maken een mooier stationsplein dan Rotterdam'

Deel dit artikel: