Verlengde tunnel Den Haag HS geopend, perroningang fietstunnel gesloten

De nieuwe ingang van Den Haag HS aan de zijde van de Haagse Hogeschool
De nieuwe ingang van Den Haag HS aan de zijde van de Haagse Hogeschool © Omroep West
DEN HAAG - Het vernieuwde station Den Haag HS is maandagochtend officieel geopend. Aan twee kanten kunnen reizigers het station nu in én uit en er is een nieuwe fietsenstalling. Ook veranderd is dat reizigers niet meer via de perroningangen in de fietstunnel naar de perrons kunnen. En daar is niet iedereen blij mee.
Volgens wethouder Anne Mulder van Stadsontwikkeling is er in 2013 een contract gemaakt met de NS en ProRail. 'Deze afspraak is zeven jaar geleden gemaakt. Ik denk dat de NS graag wil dat reizigers langs de winkels lopen. Ze moeten het station ook kunnen uitbaten, want zo’n station kost een hoop geld.'
Sommige reizigers moeten in de nieuwe situatie nu een stuk omlopen om op het perron te komen. ‘Idioot en asociaal om het ov ontoegankelijker te maken’, reageert Joris Wijsmuller op Twitter. Bewoners- en fietsersorganisaties waren met verschillende politieke partijen tegen de sluiting van de opgangen.

Laak stukje centrum

Helga Cuijpers van ProRail benadrukt dat het qua budget niet meer paste. 'Als ze dat nu wel willen, moeten we opnieuw het gesprek aangaan. Het kost miljoenen euro’s. Daar moeten bijvoorbeeld poortjes komen te staan om in- en uit te checken. En je moet weer kijken naar hoe de loopstroom van reizigers gaat. Het is echt een dure stap.'
Naast nieuwe reizigerstunnel is er ook een nieuwe fietsenstalling, die plek biedt aan 2.500 fietsen. 'Er komen hier 40.000 mensen wonen. Ook komen er kantoren. Je kan van Den Haag HS makkelijk naar Rotterdam en Schiphol. Zo wordt dit stukje Laak weer een stukje van het centrum', aldus wethouder Mulder.

Grootste fietsenstalling

De renovatie van Hollands Spoor is onderdeel van een groter infrastructureel plan. Zo kreeg Den Haag afgelopen juli al de op een na grootste fietsenstalling ter wereld. Het ondergrondse complex onder het plein voor station Den Haag Centraal biedt plaats aan 8000 rijwielen. Alleen de ondergrondse ruimte bij station Utrecht Centraal is nog groter, met een capaciteit van 12.500 fietsen.
Ook station Den Haag CS is de afgelopen jaren flink verbouwd, net als de omgeving. Den Haag wil de komende jaren veel woontorens bouwen rond de stations CS, Hollands Spoor en Laan van NOI om de verwachte groei van de bevolking op te vangen.

Belastingkantoor

Het slecht onderhouden belastingkantoor op de Stationsweg werd eerder al verbouwd tot een studentencomplex met 155 woningen. Naast de Haagse Toren (het Strijkijzer) is afgelopen voorjaar het studentencomplex Y-The Hague opgeleverd.
Vanuit de fietstunnel kan je niet meer op de perrons komen
Vanuit de fietstunnel kan je niet meer op de perrons komen © Omroep West