Ophef rondom anti-islamitische schrijfopdracht op Leidse school, directie neemt afstand

LEIDEN - Het protestante Visser 't Hooft Lyceum in Leiden neemt afstand van een schrijfopdracht die afgelopen week in een les godsdienst van een derde klas in het VWO werd gedeeld. Over de schrijfopdracht ontstond onder meer op sociale media ophef. Dat meldt de NOS.

In de opdracht stond bijvoorbeeld de vraag: 'Hoe komt het dat mensen geloven in een godsdienst die zoveel geweld voortbrengt?' En: 'Waarom zijn er zoveel moslimterroristen?' Leerlingen moesten in de opdracht over 'de vrijheid van godsdienst en de islam' deze en andere vragen verwerken tot een krantenartikel van 500 woorden.

Onder meer politieke partij DENK reageerde verontwaardigd op de opdracht. De partij reageerde met een tweet en de tekst: 'Islamofobie is slecht en gevaarlijk, wij zullen het dan ook nooit meer onderwijzen.'

School neemt afstand

'Op de sociale media gaat op dit moment een bericht rond over een opdracht die op Visser ’t Hooft Lyceum in Leiden in een les is opgegeven. Het Visser ’t Hooft Lyceum stelt zich op het standpunt dat geen enkel geloof of levensbeschouwing als geheel mag worden aangesproken op de acties van een kleine groep. Als school nemen wij afstand van enkele vragen in de schrijfopdracht tijdens een les godsdienst van deze week', schrijft directeur Ron Onderwater in een verklaring. 'Wij hebben respect voor elkaar, ongeacht afkomst, geloof of geaardheid en betreuren het als mensen zich door deze opdracht gekwetst voelen. Dat is zeker niet de bedoeling geweest.'

'Een nette reactie', reageert DENK-fractievoorzitter Farid Azarkan op zijn beurt weer op Twitter. Hij vindt wel dat de school moet uitzoeken hoe dit soort teksten in een opdracht belanden.

Leerling verlaat ontdaan de les

Voorzitter Frits Hoekstra van het college van bestuur van Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL), waar de school onder valt, zegt tegen de NOS dat de opdracht nooit zo gegeven had moeten worden: 'Over het geheel was de opdracht intellectueel en moreel niet erg sterk. Eigenlijk de enige vraag waar we achter kunnen staan is: hoe kunnen wij onszelf beschermen tegen fundamentalisme? Maar daar moet niet één godsdienst of levensovertuiging aan gekoppeld worden.'

Volgens Hoekstra werd de les gegeven in het kader van lessen over fundamentalisme 'in de volle breedte'. De opdracht is door een individuele docent gemaakt en niet eerder gegeven, zegt hij. Toen de opdracht in de les voorbijkwam heeft één leerling met een islamitische achtergrond ontdaan de les verlaten.

Meer over dit onderwerp:
LEIDEN ONDERWIJS
Deel dit artikel: