Meer treinen in 2022 en 'kaartje mag niet duurder worden'

Een intercitytrein op station Den Haag Centraal
Een intercitytrein op station Den Haag Centraal © Omroep West
DEN HAAG - In 2022 gaan er meer treinen rijden, meldt de NS. Op het traject Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol gaat er elke tien minuten een intercity vertrekken met stops in Delft en Schiedam. En ook tussen Leiden en Utrecht gaan er meer treinen rijden.
'En de tienminutensprinter is nog maar het begin!', zegt NS Regiodirecteur Magdalena Piotrowska. 'De provincie groeit en NS beweegt mee. Vanaf 2025 willen we de tienminutensprinter doortrekken naar Den Haag en er wordt onderzocht of er nieuwe stations gebouwd kunnen worden.'
Volgens de vervoerder gaan zo'n 200.000 reizigers erop vooruit door snellere verbindingen en kortere reistijden, zegt president-directeur Marjan Rintel tegen De Telegraaf. Ook belooft Rintel dat de trein betaalbaar moet blijven en 'dat een kaartje niet duurder mag worden'.

Leiden - Utrecht

In de brede spits (06.00 – 10.00 uur en 15.00 tot 19.00 uur) gaan vanaf december meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. De Sprinter tussen Leiden Centraal en Alphen a/d Rijn gaat doorrijden naar Woerden en Utrecht en heeft Houten Castellum als eindbestemming. In combinatie met de Intercity rijden er daardoor vier treinen per uur tussen Leiden en Utrecht, aldus de NS.
Door een nieuwe wissel aan de oostkant van Alphen aan den Rijn en doordat verschillende spoorwegovergangen aangepast zijn of nog worden, is het mogelijk om meer treinen te laten rijden. 'Zowel voor doorgaande reizigers tussen Leiden, Alphen aan den Rijn en Utrecht als reizigers uit Bodegraven is dit erg goed nieuws', zegt Piotrowska.

Einde aan hyperspits

Rintel verwacht dat er in de toekomst meer zal worden thuisgewerkt en online vergadert, maar mikt ondanks dat op een 'postcorona reizigersgroei' van 30 procent in 2030. Volgens Rintel is de NS in overleg met onderwijs en werkgevers 'om een einde te maken aan de hyperspits'.