Verkeer rijdt door de Victory Boogie Woogietunnel na opening Rotterdamsebaan

De Victory Boogie Woogietunnel
De Victory Boogie Woogietunnel © Omroep West
DEN HAAG - Twee weken na de officiële opening rijden er zaterdag verschillende auto's over de Rotterdamsebaan in Den Haag. Vrijdagavond konden de eerste auto's eindelijk over de weg heen rijden. Een woordvoerder van de gemeente meldt dat de laatste werkzaamheden om de weg open te kunnen stellen 'lekker vlot' zijn verlopen en dat de weg daardoor eerder dan de geplande zaterdagochtend open kon. Vrijdag zijn de laatste wegafzettingen weggehaald, is bewegwijzering aangepast en zijn enkele verkeerslichten afgesteld. De nieuwe ontsluitingsweg van Den Haag loopt van knooppunt Ypenburg naar de Binckhorst.
De bedoeling was eigenlijk dat de weg vorig weekend al open zou gaan, maar dat ging niet door omdat er toen na de sneeuwval dikke plakken ijs op het wegdek lagen. De weg werd op 5 februari officieel geopend, na een bouwperiode van ruim zes jaar.
Bij de opening liet verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen weten trots te zijn op de nieuwe weg. 'Dit is een heel druk stukje Nederland. Deze nieuwe weg zorgt ervoor dat bedrijven en woonwijken kunnen groeien en dat de regio bereikbaar blijft. Hierin moeten we blijvend investeren. De Rotterdamsebaan is een combinatie van verschillende belangen: duurzaam en toch robuust. Deze weg is een voorbeeld voor de rest van het land.'
Verkeer kan eindelijk door de Victory Boogie Woogietunnel rijden

Weg moet Utrechtsebaan ontlasten

De Rotterdamsebaan is bedoeld om de vaak drukke Utrechtsebaan te ontlasten. De weg loopt van knooppunt Ypenburg naar de Binckhorst. Belangrijk onderdeel is de Victory Boogie Woogietunnel, een 1800 meter lange tunnel onder de Vliet. De tunnel is vernoemd naar een schilderij van Piet Mondriaan, dat in het Kunstmuseum in Den Haag hangt. De boor die de tunnel groef, de Catharina-Amalia, had de kleuren van Mondriaans schilderijen: rood, geel en blauw.
Na jaren van discussie werd in 2014 begonnen met de aanleg van de weg. De kosten bedroegen 645 miljoen euro. Dat bedrag werd onder meer betaald door het Rijk, de metropoolregio en Den Haag.