Onbegrip over parkeergeld van 10 euro per uur op Scheveningen: 'Verbijsterd over zoveel autohaat'

DEN HAAG - De plannen van het Haagse stadsbestuur om op Scheveningen het parkeertarief op straat tijdelijk te verhogen van 3,90 euro naar 10 euro per uur stuiten op forse kritiek van een deel van de gemeenteraad. De maatregel moet ervoor zorgen dat overlast voor bewoners vermindert. Maar sommige partijen verwachten dat bezoekers door deze 'exorbitante' verhoging Scheveningen links zullen laten liggen en ondernemers de dupe worden. Wethouder Robert van Asten (D66) houdt echter voet bij stuk: 'We trekken alles uit de kast om overlast voor bewoners te voorkomen.'
De directe aanleiding voor de tariefsverhoging is de situatie van vorige zomer op Scheveningen. Toen was de badplaats overvol en waren er grote verkeersproblemen. Op sommige momenten konden bewoners hun eigen wijk niet meer in of uit. Opvallend genoeg waren er in sommige parkeergarages nog plekken over, terwijl de parkeerplekken op straat allemaal bezet waren. Om bestuurders over te halen een parkeergarage te gebruiken, wil wethouder Van Asten het tarief op straat in de maanden juni tot en met september 2021 verhogen naar 10 euro per uur.
Het tarief geldt voor het gebied tussen de Strandweg, Adriaan Maasplein, Visafslagweg, Zeesluisweg (tussen de Schokkerweg en de Westduinweg), Schokkerweg, Duinstraat, Badhuisstraat, Neptunusstraat, Stevinstraat (deze straat maakt zelf geen deel uit van het gebied), Zwolsestraat (tussen Stevinstraat en Harstenhoekweg), Harstenhoekweg (tussen Zwolsestraat en Groningsestraat), Groningsestraat, Hoornse Hop, Enkhuizensestraat, Alkmaarsestraat, Groningsestraat, Gevers Deynootweg, Zwarte Pad en Strandweg.
Nergens ter wereld betaal je zoveel geld om op straat te parkeren. Dat blijkt uit de parkeerdatabase van het Britse automotivebedrijf Fixter. Amsterdam en Utrecht staan wereldwijd op plaats 1 en 3 met respectievelijk 7,50 en 5,53 per uur. Het bedrijf maakt onderscheid tussen op straat parkeren en overdekt. Overdekt parkeren kost in New York het meest: ruim 27 euro.
Ondernemers de dupe
Een deel van de gemeenteraad is verbijsterd over deze proef, zo bleek woensdagmiddag tijdens een debat in een commissievergadering. 'Ik heb het opgezocht en met dit tarief worden we de duurste stad van de wereld', zei René Oudshoorn van Hart voor Den Haag/Groep de Mos. 'Het stadsbestuur jaagt bezoekers en toeristen de stad uit. Mijn fractie is verbijsterd over zoveel autohaat.' PVV-fractievoorzitter Sebastian Kruis noemde de verhoging 'compleet gestoord' en vreest voor een waterbedeffect waarbij automobilisten hun auto net buiten het dure parkeergebied zetten.
Ook collegepartij CDA zei geschrokken te zijn van de 'exorbitante' tariefsverhoging. Volgens de partij treft het ondernemers, omdat bezoekers weg zullen blijven. 'Waarom wil het college de maatregel dit jaar al invoeren?' vroeg CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman zich af. 'Ondernemers hebben vanwege de coronacrisis al een moeilijk jaar achter de rug en nu wordt het ze nog moeilijker gemaakt.'
'Eerst zorgen dat faciliteiten er zijn'
'Dit slaat helemaal nergens op', zegt André Triep, de voorzitter van de Vereniging van Strandexploitantanten. 'Ik snap wel dat je op een gegeven moment wilt ontmoedigen dat mensen met de auto naar Scheveningen gaan en daar parkeren. Maar dan moet je eerst zorgen dat de faciliteiten er zijn, en dan pas de tarieven verhogen. Dus eerst de parkeergarage, zorgen voor fatsoenlijk openbaar vervoer, en dan verhogen. Dat is de goede volgorde.'
Teun van Dijk van bewonersorganisatie Havenkwartier pleit voor andere oplossingen, zoals park & rides. 'Dat zien we als veel prettiger. Dat men bijvoorbeeld vanaf het ADO-stadion met het openbaar vervoer deze kant op komt.' Volgens hem ontvangen bewoners de plannen met gemengde gevoelens. Zij vrezen dat ze fors moeten betalen als ze even met de auto boodschappen willen doen. En ze voorzien veel verkeer dat rondjes rijdt op zoek naar een parkeerplek.
Ook automobilisten reageren geschrokken op de verhoging:
'Wat? Een uur parkeren voor een tientje? Nee!'
Positieve geluiden
D66-fractievoorzitter Dennis Groenewold heeft juist begrip voor de tariefsverhoging. 'Het is goed dat we de bewoners met deze maatregel tegemoet komen', zei hij. Volgens hem was vorig jaar de situatie voor bewoners soms onhoudbaar. 'Het was op sommige momenten zelfs zo druk dat ambulances er niet meer door konden.' Maar ook Groenewold vindt dat goed in de gaten gehouden moet worden dat er geen waterbedeffect optreedt.
Naast kritiek, klinken er ook positieve geluiden. 'Om overlast voor bewoners te laten afnemen zijn drastische maatregelen nodig', stelde Rick Hoefsloot van de SP. En GroenLinks-fractievertegenwoordiger Ahmed Abushaam vindt het goed om op deze manier parkeren op straat te voorkomen. 'Het komt ten goede aan de Scheveningers zelf.' Peter Bos van de Haagse Stadspartij noemt de verhoging een 'goed signaal'.
Wethouder wil plan doorzetten
Wethouder Van Asten is van plan om zijn voorstel door te zetten. 'Een tarief van 10 euro per uur heeft een afschrikwekkende werking', zei Van Asten. 'En dat is precies wat de bedoeling is. Wij willen bereiken dat mensen hun auto in de parkeergarage zetten. Hier is een drastische verhoging voor nodig. Het helpt niet om er een klein bedrag op te gooien.'
Van Asten zegt vooral bewoners tegemoet te willen komen. 'Wij willen ervoor zorgen dat bewoners gewoon hun eigen straat in kunnen en er geen gevaarlijke situaties ontstaan. We trekken alles uit de kast om de leefbaarheid voor de bewoners op peil te houden.' Maar ook ondernemers profiteren van de maatregelen, zei hij. Van Asten: 'Als er minder op straat geparkeerd wordt ontstaat er ruimte en is er minder overlast. Ook de ondernemers profiteren daarvan, want zij hadden ook last van de overvolle wegen. Bovendien wordt de regeling rondom winkelstraten niet ingevoerd.'
'De wortel en de stok'
Van Asten zei bij het voorkomen van verkeersoverlast op Scheveningen de wortel en de stok te gebruiken. 'De wortel door het aanbieden van goede alternatieven zoals goed openbaar vervoer, park & ride-plekken en bijvoorbeeld deelscooters. En als je met je auto vlak bij de boulevard wilt parkeren dan loop je tegen de stok op en krijg je te maken met deze hoge parkeertarieven.' Binnenkort stemt de gemeenteraad over het voorstel.