Door bevolkingsgroei aangespoord: komt er een sneltram tussen Leiden en de kust?

LEIDEN - De plannen om sneltramverbinding te maken tussen Leiden en de Noordzeekust komen eens in de zoveel jaar boven drijven. Dit keer is de bevolkingsgroei in de Leidse regio en kusstreek de aanstichter. 'Om grote verkeersdrukte te voorkomen, is een goed netwerk voor openbaar vervoer nodig', stellen de gemeente Leiden en het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland.

In de nabije toekomst komen er nog eens 30.000 woningen bij in de Leidse regio en kuststreek. Een toekomstige optie voor mensen die gebruik willen maken van het openbaar vervoer zou een lightrailverbinding van Leiden naar Katwijk en Noordwijk kunnen zijn, meldt de gemeente Leiden na vragen van mediapartner Sleutelstad.

Het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland is op zoek naar een uitbreiding van het openbaar vervoer-netwerk. Voor de coronacrisis steeg het aantal reizigers al fors en de verwachting is dat het aantal reizigers in de toekomst blijft toenemen.

Lightrailspoor is één van de mogelijkheden

'We willen dit op een duurzame manier faciliteren', laat een woordvoerder van de gemeente weten. 'Doordat er veel nieuwe woningen worden gebouwd is hoogwaardig openbaar vervoerssysteem nodig. Een lightrailspoor is één van de mogelijkheden waar we rekening mee houden. De onderzoeksfase zal echter nog wel een aantal jaar duren.'

Maar Leiden zoekt ook naar andere oplossingen. 'Naast de lightrail is een uitbreiding van het huidige Randstadnet (R-net) ook een van de mogelijkheden. Vanaf zondag 9 mei gaan er al R-netbussen rijden tussen Leiden en Katwijk.'

RijnGouweLijn

Het is niet voor het eerst dat er plannen worden gemaakt voor een sneltram in de Leidse regio. Rond de eeuwwisseling probeerde de provincie Zuid-Holland de RijnGouweLijn te realiseren. Deze lightrailverbinding zou vanuit Gouda via Leiden naar Katwijk en Noordwijk lopen. De plannen leidden destijds tot veel commotie. In 2007 kwam dit zelfs tot een referendum. Uit de bindende uitslag bleek dat een meerderheid van de Leidenaren tegen het RijnGouweLijn-tracé was.

Het openbaar vervoer in de Leidse regio blijft dus een heikel punt. De treinverbindingen tussen Leiden en Utrecht zorgen al jaren voor problemen vanwege een enkel spoor. En het spoor tussen Leiden en Dordrecht is ook niet toegerust op de toekomstige vervoersdruk. Mede hierdoor zijn er ook vanuit het Rijk plannen voor een lightrailverbinding op deze trajecten. Deze trams kunnen in de toekomst ook tot de kustplaatsen Katwijk en Noordwijk gaan rijden.

LEES OOK: 'Buitenplaats Hofwijck en Opa's veldje in Voorburg niet opgeofferd voor lightrail'

Meer over dit onderwerp:
LEIDEN LIGHTRAIL NOORDZEEKUST KATWIJK NOORDWIJK
Deel dit artikel: