Haagse trams rijden deze zomer wekenlang om: 'Dit heeft enorme impact'

DEN HAAG - HTM gaat groot onderhoud plegen aan de 'aorta' van het tramnetwerk in het centrum van Den Haag. Dat heeft tot gevolg dat deze zomer vier lijnen een maand worden omgeleid. Van 17 juli tot 16 augustus rijden op het tracé tussen de tramtunnel Brouwersgracht en de Juliana van Stolberglaan dan geen trams. Reden is dat wissels en kruisingen op het viaduct naast Den Haag CS moeten worden vervangen.
'Dit werk heeft een enorme impact', zegt Ron de Jager, de portfoliomanager van HTM die inmiddels al twee jaar bezig is met de voorbereidingen van de grote klus.
De lijnen 2, 3, 4 en 6, van de ene kant van de stad naar de andere, lopen allemaal over het zogeheten Muzenviaduct. Vanuit het Centraal Station rijden ze over dat viaduct als het ware dwars door een Rijksgebouw naast het station. Maar de wissels en kruisingen liggen er al sinds 2006 en zijn aan het einde van hun levensduur, omdat er zoveel trams overheen rijden.

Zomer meest geschikte moment

De zomer is het meest geschikte moment om de wissels en kruisingen te vervangen, zegt HTM. Dan is het iets minder druk met passagiers. Vandaar dat het werk begint zodra de vakantiedienstregeling ingaat. In de nacht van 17 juli, wanneer om 01.00 uur de laatste tram heeft gereden, gaat iedereen aan de slag.
Tegelijk levert het werken in de zomerperiode ook praktische problemen op. Zo is het bouwvak. Omdat ook andere vervoerders als de NS dan onderhoud doen, is het nog een hele klus om een bedrijf te vinden dat het werk kan uitvoeren. Daar komt ook de lange voorbereidingstijd vandaan. 'We willen zo vroeg mogelijk aanbesteden om te zorgen dat we een aannemer hebben.'
Het Muzenviaduct in het centrum van Den Haag. | Foto Omroep West
Het Muzenviaduct in het centrum van Den Haag. | Foto Omroep West
Een andere reden voor die lange voorbereiding is dat HTM zelf flink tijd nodig heeft. Niet alleen moeten er wissels worden gekocht, ook voor het eigen personeel is het vakantie, terwijl er wel mogelijk extra trambestuurders en buschauffeurs nodig zijn vanwege de omleidingen.

Niet zo ingewikkeld

De klus die wordt uitgevoerd, is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld, vertelt projectmanager van HTM Erik Jobse. 'Maar het is in organisatorisch opzicht wel een grote klus. We gaan Den Haag in tweeën hakken. Want dit is de aorta van het tramverkeer.' Volgens hem wordt in principe alles wat op het viaduct ligt, vervangen. De rails, zes wissels, drie kruisingen en de bovenleidingen. Ook het bed waarin de rails liggen, wordt daarbij vernieuwd. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe verende onderlaag. Die moet zorgen voor minder geluidsoverlast en trillingen.
Het Muzenviaduct in het centrum van Den Haag. | Foto Omroep West
Het Muzenviaduct in het centrum van Den Haag. | Foto Omroep West
Omdat de lijnen die dwars door de stad lopen er dan toch uitliggen, gaat HTM ook extra werk uitvoeren, onder meer in de tramtunnel. Zo wordt onderhoud uitgevoerd aan liften, roltrappen en een deel van de bovenleiding. Het wisselcomplex bij Ternoot krijgt een nieuwe coating, zodat die minder gevoelig wordt voor storingen. Verder wordt de verlichting vervangen. 'Normaal worden veel van dit soort werkzaamheden ’s nachts uitgevoerd. Maar omdat dit nu ook overdag kan, is het sneller en goedkoper,' vertelt De Jager.
De werkzaamheden hebben grote gevolgen voor veel reizigers. Zo wordt het tracé van tram 2 wordt in deze periode 'gesplitst'. Vanuit Leidschendam rijdt die tot station Laan van NOI. Van daar kunnen reizigers met een vervangende bus (62) naar het Centraal Station. Vanuit de richting Kraayenstein rijdt tram 2 een klein rondje door het centrum om het werkgebied heen (onder meer via de Buitenhof, Korte Voorhout) naar het Centraal Station. Via de Kalvermarkt rijdt hij weer terug. Wie bij CS verder wil, moet dan ook bus 62 pakken. Lijn 3 wordt ook gesplitst. Reizigers die vanuit de richting van Zoetermeer komen, kunnen mee tot Laan van NOI. Daar kunnen ze op de metrolijn E van RET vanuit Rotterdam stappen richting Centraal Station. De lijn die uit Loosduinen komt, rijdt via de Grote Kerk en het stadhuis naar CS. Bij het CS kunnen reizigers die verder willen de RandstadRail of bus 62 naar Laan van NOI pakken. Datzelfde geldt voor tram 4. Tram 6 wordt eveneens een maand opgesplitst in twee delen. De nieuwe eindhalte is in deze periode station Laan van NOI voor de tram uit Leidschendam. Hier kunnen mensen in die bus 62 naar CS stappen. De tram uit Leyenburg rijdt hetzelfde rondje als tram 2 door het centrum richting CS.

Ook andere materieel

Omdat niet alle voertuigen van de HTM op alle tracés kunnen rijden, moeten de reizigers soms wel even wennen aan het idee dat er op bepaalde trajecten ander materieel rijdt, waarschuwen de managers van de HTM.
Om al die reizigers zo goed mogelijk te infomeren, is HTM nu al gestart met een grote voorlichtingscampagne. Ook krijgen alle bewoners van het gebied waar wordt gewerkt een brief. Verder staat alle informatie op de site en bij de haltes. En vanaf 17 juli zullen OV-stewards van HTM reizigers informeren en verwijzen naar de juiste haltes. Woordvoerder Marijke Poppelier: 'Alles wat we kunnen inzetten, zetten we in.'