Fietsburgemeester: 'Den Haag moet veel veiliger'

DEN HAAG - Trams, auto's, vrachtwagens die komen laden en lossen: voor fietsers is er in de Haagse straten soms amper meer ruimte. Fietsburgemeester Marcel Kleizen wil dat er meer aandacht voor komt en zet zich in voor veiliger fietsverkeer. 'Het is belangrijk dat de gemeente keuzes maakt', stelt hij.
Een ernstig fietsongeluk op het Goudenregenplein vorige week maakte nog eens pijnlijk duidelijk dat het op veel plekken in de stad niet goed is gesteld met de fietsveiligheid in het verkeer, zo vindt Kleizen die de plek van het ongeval maar al te goed kent. 'Ik ben eens met een groep kinderen uit deze buurt meegefietst op hun route naar school. 's Ochtends is het hier razend druk en geldt het recht van de sterkste. Oversteken lukte de kinderen alleen als ze met zijn twintigen tegelijk gingen. Stonden ze alleen te wachten, dan gaf geen automobilist hen de kans om naar de overkant te komen.'
Fietsen door Den Haag moet veiliger worden
Marcel Kleizen fietst graag en veel. Hij is ervan overtuigd dat fietsers een stad mooier maken. 'Want waar je goed kunt fietsen, is een ontspannen sfeer', zegt hij. 'Het is gezond, voor jezelf en voor je omgeving, en je legt gemakkelijk contact met stadsgenoten als je je per fiets verplaatst.'
'De gemeente moet keuzes maken'
Sinds anderhalf jaar is hij fietsburgemeester van de stad, en over het verkeersbeleid van de gemeente is hij best te spreken. 'Er wordt veel voor fietsers gedaan. De wegen worden autoluwer, er komen meer fietspaden. Maar we zijn er nog lang niet. Het is belangrijk dat we ons realiseren dat in een drukke stad als Den Haag niet alles overal kan. Een straat met tramrails, parkeervakken en druk laad- en losverkeer, dat gaat gewoon niet. De gemeente moet daarin keuzes maken.'
Op het Paul Krugerplein laat hij zien hoe je als fietser gevaarlijk dicht langs de tram moet fietsen, omdat er maar minimaal ruimte is tussen de geparkeerde auto's en de trambaan. 'Als de parkeervakken hier plaats zouden maken voor een fietspad, zou dat de situatie een stuk veiliger maken.' De Zoutmanstraat wordt binnenkort autovrij, maar de gemeente kan op andere plekken ook kiezen voor ruimte voor auto's. 'Het gaat erom dat situatie veilig is voor alle verkeersdeelnemers. Natuurlijk is het fijn als zoveel mogelijk mensen kiezen voor de fiets. Maar dat kan alleen als het veilig is.'