Passie voor een oud tassie in het Westland: 'Ze worden 400 euro per jaar meer waard'
NAALDWIJK - Het begon als passie voor mooie designtassen van de meest luxueuze merken. Het leidde tot een succesvolle winkel. De showroom van Romy Valstar en Marije van Ham in Naaldwijk staat nu vol met exclusieve vintage tassen van onder meer Dior, Chanel of Louis Vuitton.
De twee Westlandse vriendinnen handelen sinds een paar jaar in tweedehands tassen. Ze hebben een webshop en ook een showroom. Touched Vintage levert de vintage tassen inmiddels aan mensen uit heel Nederland en daarbuiten.
De passie voor exclusieve tassen zat er bij de fashionista's al vroeg in. 'Ik vond zelf designertassen altijd al fascinerend. Toen ik mijn eerste tas kocht, was ik die na een tijdje weer zat. Maar ik had geen geld om een nieuwe te kopen, dus dan verkocht ik 'm weer', vertelt Romy aan mediapartner WOS. 'Dat ging eigenlijk heel erg rap.'
Dure tassen kunnen goede investering zijn
Dus besloot ze zich te verdiepen in de wereld van de vintage tassen. Zo leerde ze dat wie zo'n designertas wil aanschaffen diep in de buidel moet tasten. Maar toch kan het volgens Romy ook een slimme investering zijn. 'Klassieke modellen van Chanel stijgen gemiddeld 300 tot 400 euro in prijs per jaar. Dus dat is best wel interessant.'
De handel in designertassen heeft echter ook een keerzijde. Er zijn veel namaakproducten op de markt. Hoe weet je dat je een echte designertas koopt? 'We doen het al heel lang, dus het is ook ervaring', legt Marije uit. Daarnaast werken ze ook met een speciaal online programma. 'We werken met een soort iPod. Je maakt foto's van bijvoorbeeld het leer en van de binnenkant. Al deze foto's gaan in een mobiele databank en zo kun je dan zien of de tas echt is.'
Zenuwachtig
De meest gewilde tas van de dames? Dat is toch wel een Chanel. Dat komt vanwege de grote geschiedenis van dat merk. En mensen zien het toch ook wel als een 'investment piece', vertellen ze. Toch: ondanks dat de tassen misschien interessant zijn als beleggingsobject, is dat nooit de enige reden om er een te moeten willen kopen, vinden Romy en Marije. 'Investeren is leuk, maar je moet er zenuwachtig van worden, zeg ik altijd. Je moet het echt graag willen.'