Meer geld voor personeel scholen met achterstanden: 'Fijn, maar niet de oplossing'

Directeur Gerard van Vliet van RK Basisschool Jeroen
Directeur Gerard van Vliet van RK Basisschool Jeroen © Omroep West
DEN HAAG - Op de rooms-katholieke Basisschool Jeroen in de Haagse Spoorwijk wordt druk schoongemaakt. Het nieuwe schooljaar begint volgende week. En de sfeer zit er helemaal goed in nu minister Arie Slob van onderwijs dinsdagmorgen heeft beloofd dat leraren, onderwijsassistenten en schoolleiders van scholen met veel achterstanden er tijdelijk geld bij krijgen. 'Altijd leuk om extra geld te krijgen, maar het lost de achterstanden niet op', is het nuchtere commentaar van juf Jessie Böhmers.
Het gaat gedurende twee jaar om een toelage van gemiddeld acht procent voor het primair én het voortgezet (speciaal) onderwijs. Volgens het ministerie kampen zo'n 1300 scholen in Nederland met achterstanden. Volgens Slob zijn die achterstanden nog erger geworden door de coronacrisis en het, gedeeltelijke, thuisonderwijs.
Directeur Gerard van Vliet van Basisschool Jeroen ziet het geld als een blijk van waardering voor de inzet van zijn personeel. 'Ik merkte vanmorgen echt dat het team er blij van wordt'. Maar ook hij ziet deze tijdelijke slarisverhoging niet als de oplossingen van de achterstanden.
Extra geld voor leraren 'blijk van waardering, maar niet de oplossing'

Thuis niet voldoende steun

Basisschool Jeroen heeft veel leerlingen met achterstanden. Juf Jessie: 'Dat zijn vooral taalachterstanden. Maar we zien ook dat kinderen thuis niet voldoende ondersteuning krijgen, waardoor ze niet zo presteren als de gemiddelde leerling in Nederland'. Van Vliet vult aan: 'Verborgen armoede, ouders die dag en nacht werken... We hebben hier op school maatschappelijk werk en veertig procent van de gezinnen zit daar in portefeuille.'
Volgens juf Jessie kan extra geld misschien ervoor zorgen dat leerkrachten voor dit soort scholen te kiezen. 'Maar voor mij is dat geld geen drijfveer,' zegt ze. Volgens haar ligt het echte probleem bij het tekort aan leerkrachten. Directeur Van Vliet doet nu wat hij kan. 'Wij betalen nu extra ondersteuning door bijvoorbeeld een logopedist en een extra intern begeleider uit eigen middelen of uit tijdelijk geld de pot Nationaal Programma Onderwijs waarmee de overheid achterstanden probeert weg te werken.
Juf Jessie blij met extra geld: 'Kan misschien mensen stimuleren om op dit soort scholen te komen werken'.
Juf Jessie blij met extra geld: 'Kan misschien mensen stimuleren om op dit soort scholen te komen werken'.

Geen structureel geld

Minister Slob zegt te begrijpen dat scholen het liefst structureel geld willen, maar volgens hem kan het demissionaire kabinet dat nu niet uitgeven.
Van Vliet heeft zelf heeft wel een rigoureuze én structurele oplossing voor de achterstanden. 'Het klopt dat meer leraren in huis de sleutel is.' Volgens hem zouden de pabo's moeten worden omgevormd. 'Laat alle studenten nou eens vier dagen in de week praktijk lopen, hier op school. Wij leren ze dat deel wel intern. Dan kunnen ze één dag naar school om daar de theorie te leren. Dan is het lerarentekort in een aantal jaar opgelost.'
Gelijk werken op scholen en maar één dag naar school.
Gelijk werken op scholen en maar één dag naar school.