Instellingen

Kritische buren mogen niet meepraten over vliegveld als ze regels overleg niet tekenen

Rotterdam The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport © ANP

DEN HAAG - Omwonenden van vliegveld Rotterdam-Den Haag mogen niet meer meepraten over de toekomst van de luchthaven als ze een contract over omgangsregels tijdens vergaderingen niet tekenen. De bewonersvereniging 'Bewoners Tegen Vliegoverlast Rotterdam The Hague Airport' (BTV) is naar eigen zeggen door de leiding van het traject uit het overleg gezet. Dat maakte BTV-voorzitter Alfred Blokhuizen woensdagavond bekend toen hij insprak voor een commissie van Provinciale Staten van Zuid-Holland in Den Haag. Zowel de gedeputeerde als de Statenleden waren niet op de hoogte en reageerden verbaasd.

'We zouden afgelopen maandag een video-vergadering hebben, ik zat klaar, maar toen bleek men mijn vergaderlink te hebben verwijderd', aldus Blokhuizen voorafgaand aan de commissievergadering die was gewijd aan de toekomst van de luchtvaart in Zuid-Holland. Het vraagstuk is of en hoe de luchthaven in de toekomst gaat uitbreiden.

De projectleiding van het participatietraject RTHA herkent zich niet in de geschetste situatie. 'De vergaderlink van afgelopen maandag is op geen enkele manier gewijzigd', laat een woordvoerder weten. 'Ze stonden gewoon op de gastenlijst voor het overleg. Ze zijn niet geweigerd.'

Alle partijen een zegje doen

De provincie is zelf één van de geldschieters van het Participatietraject RTHA (Rotterdam The Hague Airport) over het Luchthavenbesluit. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) moet bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu een aanvraag doen voor een nieuw luchthavenbesluit. De minister van Instrastructuur en Waterstaat moet uiteindelijk dat besluit over de toekomst van de luchthaven nemen. Ook de gemeente Den Haag speelt een rol in het traject over de toekomst van de luchthaven.

Om voldoende draagvlak te krijgen, heeft de luchthaven het initiatief genomen voor een zo onafhankelijk mogelijk overleg: het participatietraject, een zelfstandig traject met oog voor alle belangen. Met een eigen website en onafhankelijke begeleiding, en gefinancierd door verschillende partijen, waaronder de provincie en de omliggende gemeenten. Alle betrokken partijen zouden hun zegje moeten kunnen doen, dus ook de omwonenden.

'Wilden niet tekenen bij het kruisje'

De BTV vertegenwoordigt naar eigen zeggen zo'n duizend huishoudens, allemaal uit de buurt van Rotterdam The Hague Airport. Midden juli kwam een rapport uit waarin volgens Blokhuizen vooral 'wensdenken' was verwerkt in plaats van feiten. De conclusie leek te worden dat de luchthaven 'van nationaal belang' was waardoor bijvoorbeeld alle nachtvluchten en laagvliegroutes gehandhaafd, zoniet uitgebreid zouden worden. 'Wij weigerden te tekenen bij het kruisje', zegt BTV-voorzitter Blokhuizen.

Rotterdam The Hague Airport. | Foto Omroep West
Rotterdam The Hague Airport. | Foto Omroep West

'Een week of zes geleden kregen wij op zaterdag dat rapport van 300 pagina's waar we op maandag 'ja' tegen moesten zeggen. Dat wilde we niet, dat kan ook niet voor een vrijwilligersorganisatie. Toen wilden ze dat ik voor afgelopen maandag 12.00 uur tekende anders zou ik uit de vergadering worden gehouden. Hetgeen geschiedde.'

Niet in overleg bij geen akkoord

Daar is volgens het participatietraject dus niks van waar. Wat er volgens het participatietraject RTHA wel speelt, is dat de BTV (nog) niet akkoord is gegaan met opgestelde spelregels voor vergaderingen. 'Het gaat dan over het vertrouwelijk omgaan met informatie, het feit dat iedereen zich veilig moet voelen in het overleg en dat je dingen in vertrouwen moet kunnen zeggen tegen elkaar', legt de woordvoerder uit.

'Een akkoord op deze spelregels is voorwaardelijk om deel te kunnen nemen aan brainstormsessies met andere partijen. Dat akkoord missen we bij de BTV, maar hebben we wel gekregen van alle andere deelnemers.'

'Enige bewonersclub eruit gegooid'

Volgens Blokhuizen heeft de trajectorganisatie haast om het hele traject nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 te kunnen afronden. 'Er zitten nu nog een paar gemeentebesturen met de VVD erin waarmee ze zaken kunnen doen', verklaart Blokhuizen de haast.

De participatie was vier jaar geleden een eis van toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat. Zij wil een luchthavenbesluit over Rotterdam The Hague Airport nemen waarvoor in de omgeving voldoende draagvlak is. 'Maar nu is de enige bewonersorganisatie eruit gegooid', zegt Blokhuizen.

Provincie zoekt het uit

'We gaan erin duiken, we gaan het uitzoeken', zegt gedeputeerde Willy de Zoete (Christenunie-SGP) als haar wordt gevraagd hoe het kan dat zij nog niet wist dat de BTV was geweerd. 'We weten niet alles. Het is ook nog maar twee dagen geleden gebeurd.'