Instellingen

D66 wil minder 'blik' om straten terug te geven aan bewoners Den Haag

De Haagse D66-wethouder Robert van Asten
De Haagse D66-wethouder Robert van Asten © Martijn Beekman

DEN HAAG - 'Bomen voor blik', zegt de Haagse D66-lijsttrekker Robert van Asten. Dat betekent in de toekomst veel minder plek voor auto's en veel meer voor stoepen, bomen en speelplekken. 'We gaan de Haagse straten teruggeven aan de mensen', zei hij maandag bij de presentatie van het conceptverkiezingsprogramma van zijn partij.

Om dat mogelijk te maken worden in de toekomst in Den Haag niet meer parkeervergunningen uitgegeven dan er plekken zijn, worden de prijzen voor de eerste en tweede parkeervergunning verhoogd en worden geen derde vergunningen meer toegestaan. Verder wordt bij nieuwbouw een inpandige garage verplicht. De Prinsestraat, Paviljoensgracht en Dunne Bierkade moeten autovrij worden, zodat mensen hier lekker ongestoord een drankje kunnen doen op een terras of kunnen winkelen. Verder mag het verkeer straks binnen de centrumring niet harder dan dertig kilometer per uur; grote vrachtauto's mogen daar dan ook niet meer komen.

Daar staat tegenover dat deelvervoer, het openbaar vervoer en de fiets worden gestimuleerd. Zo moeten er nieuwe tramverbindingen komen met nieuwbouwwijk Vroondaal en het Norfolkterrein, stelt het verkiezingsprogramma.

Stad anders inrichten

Maar misschien nog wel belangrijker: D66 wil vooral dat anders wordt nagedacht over de inrichting van de stad. Belangrijke voorzieningen als winkels, scholen, werk, sport, gezondheidzorg en een bibliotheek moeten op tien minuten fietsen en twintig minuten lopen beschikbaar zijn.

De schrijvers van het programma 'Den Haag, een stad om thuis te zijn' presenteerden dat in de Weimarstraat. Een straat die de afgelopen tijd veel in het nieuws is, omdat de bewoners zich grote zorgen maken over de leefbaarheid ervan. Volgens Van Asten was dat geen toeval. Zijn partij wil door de komende jaren 'scherpe keuzes’ te maken dat Den Haag 'de meest leefbare stad' van Nederland wordt. En bijvoorbeeld de mensen hier in het Regentessekwartier moeten dat gaan merken.

Minder auto's op straat

Een van de manieren om dat te bereiken is de bouw van vele nieuwe woningen te concentreren tussen de grote stations, in de Binckhorst en Zuidwest én dat gepaard te laten gaan met de aanleg van nieuwe voorzieningen. De bestaande wijken moeten prettiger worden om te verblijven. Dat kan dus, denkt de partij, door veel minder auto's op straat.

De partij pleit ook voor aan aantal ingrijpende maatregelen om het woningtekort aan te pakken. Zo moet de ruimte beter worden benut. Daarom wordt het verboden om appartementencomplexen van minder dan vier lagen te bouwen. Verder ziet D66 in het stationsgebied ruimte voor een 'gedurfde ontwikkeling': de sporen onder de grond of juist hierboven bouwen. Woningeigenaren moeten in bepaalde delen van de stad ook verplicht in hun huis gaan wonen. Verhuur is daar dus dan onmogelijk.

De schooldag moet uitgebreid

Traditioneel vraagt de partij in het verkiezingsprogramma veel aandacht voor onderwijs. Een van de elementen is de jaarlijkse 'rijke schooldag'. Kinderen gaan dan langer naar school waarbij ze ook kennismaken met sport en cultuur. 'Gegeven door vakdocenten', zegt Van Asten. Ook staat in het programma dat de opvang voor kinderen van nul tot vier gratis moet zijn.

D66 wil dat er komende jaren veel meer geld gaat naar cultuur. Per jaar moet er twintig miljoen euro bij. Daarnaast gaat er twee miljoen euro extra per jaar naar onderhoud van de panden, zodat Het Paard, Theater aan het Spui en Filmhuis kunnen worden gerenoveerd. 'Creatieve geesten dagen ons uit en inspireren ons om nieuwe perspectieven te ontdekken', staat in het programma. De partij wil daarom ook niet de Amerikaanse ambassade aan het Lange Voorhout verkopen, zoals nu het plan is. Dat moet in handen blijven van de gemeente, zodat hier eindelijk een Escher Museum in kan komen.

Excuses voor slavernijverleden

Verdere punten uit het D66-programma zijn dat Den Haag excuses moet maken voor het slavernijverleden, alleen nog meewerkt aan een 'modern sinterklaasfeest', dat coffeeshops beter over de stad moeten worden verspreid en dat er een einde moet komen aan het afsteken van vuurwerk door particulieren.

Die nieuwe plannen moet allemaal wel worden betaald. Vorige week werd duidelijk dat de gemeente echter afstevent op een tekort van negentien miljoen euro per jaar in de volgende collegeperiode. Tenminste: als het Rijk niet met extra geld over de brug komt. Dat laatste is waarop Van Asten toch hoopt. Neemt niet weg dat D66 ook een andere manier van financieren heeft gevonden. In het programma staat dat de onroerendezaakbelasting de komende jaren 'voorzichtig omhoog’ gaat. De lijsstrekker en huidig wethouder van mobiliteit en cultuur: 'Je kan niet een Bijenkorf-product vragen en krijgen en voor een Lidl-product betalen.'