Instellingen

Spijkerbroekenschool in Mall of the Netherlands moet winkelwerk weer 'sexy' maken

De eerste studenten krijgen les tussen de spijkerbroeken
De eerste studenten krijgen les tussen de spijkerbroeken © Omroep West
LEIDSCHENDAM-VOORBURG - Studeren tussen de spijkerbroeken. Dat is wat letterlijk gebeurt in The Mall of the Netherlands, waar de eerste lichting studenten is gestart aan de Blue School. Een initiatief van ondernemers, mboRijnland en ROC Mondriaan, waarbij jongeren volledig in de praktijk opleid worden tot 'denim store manager'. Deze nieuwe vorm van onderwijs zou het vak weer 'sexy en leuk' moeten maken, nu winkels kampen met een enorm personeelstekort.
Volgens brancheorganisatie Inretail zoekt de helft van alle winkels in Nederland nieuw personeel. De tekorten zijn soms zo groot, dat winkels noodgedwongen moeten sluiten. In The Mall of the Netherlands is dat landelijke probleem goed zichtbaar. Iedere tweede winkel heeft een poster met 'we are hiring' op de etalage hangen.
De helft van alle winkels in The Mall zoekt personeel
De helft van alle winkels in The Mall zoekt personeel © Omroep West
'Veel winkels moesten in coronatijd sluiten, waardoor personeel een andere baan moest zoeken', zegt Yvo Sonneveld, een van de initiatiefnemers van Blue School. 'Daardoor zijn er heel veel vacatures.' Samen met Koen den Ouden van het ROC Mondriaan is hij aanwezig in de Blue School om de studenten te begeleiden. 'In het magazijn wordt lesgegeven. Ik kijk in de winkel mee met de studenten en kan ter plekke begeleiding bieden. Dat zie je nergens anders. Dit concept is uniek in Nederland', zegt Koen.
Spijkerbroekenschool in Mall moet winkelwerk weer sexy maken
Svenja is net gestart aan de Blue School. Ze hoopt later een eigen kledingwinkel te kunnen runnen. 'Als ik uit een boek leer, dan gaat mijn aandacht snel weg. Maar wat ik hier leer, onthoud ik veel beter. We doen allerlei opdrachten in The Mall, waarbij we ook kijken naar hoe andere winkels het doen. En ik leer over de merken die we hier in de winkel verkopen.'
© Omroep West

Emotiecamera in de winkel

Stagiair Richard houdt samen met de studenten de winkel draaiende. 'Ik leer veel, omdat ik kan meekijken met Yvo. Dat werkt veel beter dan wanneer ik het uit een boek moet leren.' Richard is ook enthousiast over de innovaties waar hij in de Blue School over leert. 'Zo is er een emotiecamera waar wij in de winkel over leren. Daarmee kunnen we zien bij welk deel van de winkel de klanten langer stil staan, of enthousiast kijken', vertelt hij.
Student Luca aan de slag in de Blue School
Student Luca aan de slag in de Blue School © Omroep West
Nieuwe student Luca voelt zich goed thuis in de kledingwinkel. 'Mijn vader had hier een kledingwinkel toen deze plek nog Leidsenhage heette. Het is mijn droom om later samen met hem wat te doen.' De vader van Luca is net als veel anderen in de retailindustrie uitgeweken naar een andere branche. Yvo vindt het jammer dat het vak zo aan populariteit heeft verloren. 'Het is gewoon een geweldig vak. Je bent met mensen bezig, het is creatief en iedere dag is anders. Bovendien sta je tussen de mooie spullen waar je veel over leert.'