Jeroen ontwerpt elektrische Scootercar: 'Een soort kart voor de openbare weg'

Jeroen Boekhoorn in de door hem ontworpen 'Scootercar'
Jeroen Boekhoorn in de door hem ontworpen 'Scootercar' © Omroep West
ALPHEN AAN DEN RIJN - Zijn jongensdroom om een eigen voertuig te ontwerpen ging eind vorige eeuw in vervulling met een kruising tussen een auto en een scooter. Nu wil Jeroen Boekhoorn met een soortgelijk voertuig, maar dan volledig elektrisch aangedreven, het buitenland veroveren: de zogeheten Scootercar. 'Het voelt als een soort kart voor de openbare weg.'
Zo'n tien jaar geleden heeft de ontwerper zijn eerste schetsen op een vel papier gezet. Het heeft dus wel wat voeten in de aarde gehad om het definitieve ontwerp af te krijgen. 'Maar nu zijn we klaar om de markt te veroveren', kondigt Boekhoorn vol bravoure aan. Afgelopen maand heeft hij met zijn Alphense bedrijf de Scootercar op het circuit van Zandvoort gepresenteerd tijdens de EV Experience, een beurs voor elektrische vervoersmiddelen.
Een proefrit op het circuit van Zandvoort
Een proefrit op het circuit van Zandvoort © Scootercar
Maar wat is het precies? Kort gezegd: een vierwieler met open dak. Het grote verschil met een elektrische auto is dat je geen speciale laadpaal nodig hebt om de accu op te laden. Dat kan gewoon met een stekker en een stopcontact. Het voertuig is in vier uur opgeladen en kan een afstand van ongeveer tachtig kilometer afleggen.

Zestig kilometer per uur

Het is toegestaan om ermee de weg op te gaan. 'Hij mag niet op het fietspad, want alles breder dan 1,10 meter moet op de openbare weg', legt Boekhoorn uit. 'Hij haalt zestig kilometer per uur, dus je kan prima meekomen met het gewone verkeer. Het voelt als een soort kart voor de openbare weg. Maar dan wel geveerd, om het enigszins comfortabel te maken.'
Alphens bedrijf maakt elektrische Scootercar: 'Soort kart voor de openbare weg'
Wat zijn uitvinding volgens de Wassenaarder zo uniek maakt? 'Een auto en een scooter hebben allebei hun voordelen. Maar hier zit je lekker naast elkaar, zonder helm en met een gordel. Je kan ook behoorlijk wat bagage meenemen. Het is natuurlijk vooral voor gebieden waar het heel druk is, je moeilijk kan parkeren en je toch de gemakken van een auto wil hebben', somt de ontwerper op.

Grotere importeurs met bio-netwerken

Meer dan twintig jaar terug brengt hij al een voorloper op de markt. Die heet de Trigger Scootercar, rijdt op brandstof en heeft drie wielen, waarvan één achter. Tijdens een reportage van TV West in juni 1999 introduceert Boekhoorn (met iets meer haar op zijn hoofd) het voertuig en vertelt hij dat een jongensdroom is uitgekomen. Om allerlei uiteenlopende redenen komt dat avontuur na de eeuwwisseling vroegtijdig ten einde.
Trigger Scootercar in juni 1999
Trigger Scootercar in juni 1999 © Omroep West
'We hebben er redelijk wat van verkocht in Nederland', roept hij in herinnering. 'Maar het was een te arbeidsintensief product. Daar hebben we een hoop van geleerd, dat is nu wel een stuk verbeterd. Internationaal kwam het ook wat langzaam op gang. Met dit voertuig willen ons meer op de internationale markt richten. Vooral grotere importeurs met bio-netwerken.'

'De wegen geel kleuren'

Het huidige model wordt in China geproduceerd en is vanwege het ontbreken van een dak in eerste instantie niet gemaakt voor de Nederlandse markt. Boekhoorn en zijn compagnon, de Alphense investeerder en mede-eigenaar Léon Rijnbeek, richten zich voornamelijk op gebieden met warm weer. Ze denken daarbij aan de Spaanse stad Barcelona, de Amerikaanse staten Californië en Florida, maar ook landen als India, Israël en Portugal.
In de voorbije jaren heeft Boekhoorn onder meer meegewerkt met het bouwen aan de PAL-V (een vliegende auto), boten en zelfs een vliegtuig. Gevraagd naar wat hij met de voornamelijk in het geel verkrijgbare Scootercar wil bereiken, antwoordt de voormalig Voorburger met een knipoog: 'De wegen geel kleuren.'